آدرس: نیاوران، تقاطع کامرانیه، ساختمان سپـهر، طبـقه چهارم بـانک رفاه، واحد 32

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
روکش دندان طلا

روکش دندان طلا چه مزایا و معایبی دارد؟

حتماً تاکنون عبارت دندان طلا را شنیده‌اید یا در فیلم‌ها و کارتن‌ها آن را دیده‌اید. دندان طلایی رنگی که با خندیدن برق می‌زند و نشان می‌دهد که صاحب آن یک فرد ثروتمند است. این فلز از گذشته تابه‌حال یک کالای ارزشمند بوده و نمادی برای رفاه و برتری به شمار می‌رفته. طلا سازگاری زیادی با بدن انسان دارد. به همین دلیل در پزشکی و دندانپزشکی نیز استفاده می‌شود. در دندانپزشکی، با استفاده از این فلز، روکش‌هایی به نام روکش دندان طلا ساخته می‌شود که علاوه بر تقویت‌کردن دندان و محافظت از آن، جلوه خاصی به لبخند و چهره افراد متقاضی می‌بخشد.

روکش دندان طلا چیست؟

به‌طورکلی روکش‌های دندان به سه دسته اصلی روکش‌های فلزی، روکش‌های سرامیکی و روکش‌های PFM (روکش فلز به سرامیک) تقسیم می‌شوند. روکش دندان طلا نوعی روکش دندان فلزی است. این روکش یک تاج دندان کامل و مصنوعی است که از طلا یا آلیاژهای طلا ساخته می‌شود و برای مقاصد مختلفی روی دندان بیماران نصب می‌شود. البته از طلا برای ساخت روکش PFM هم می‌توانیم استفاده کنیم که در آن صورت روکش شباهت بیشتری با دندان‌های طبیعی پیدا می‌کند. روکش‌های طلا ممکن است به رنگ طلایی یا به رنگ نقره‌ای ساخته شوند.

کاربردهای روکش دندان طلا

استفاده از روکش طلا برای دندان مزایایی دارد که باعث برتری این نوع روکش می‌شود. به طور مثال این روکش‌ها دوام بالایی دارند و برای نصب‌کردن آن‌ها نیز دندان به مقدار بسیار کمی تراشیده می‌شود.

مناسب برای دندان قروچه

دندان قروچه و سابیدن دندان‌ها روی هم به‌طورکلی به دندان‌ها آسیب می‌زند. حال اگر فردی دندان آسیب‌دیده یا ترمیم شده در دهانش داشته باشد، به دلیل کم‌شدن استحکام آن دندان، احتمال آسیب‌دیدن آن نیز بیشتر می‌شود. به طور مثال بسیاری از انواع روکش و ونیرهای دندانی در اثر دندان قروچه آسیب می‌بینند. بااین‌وجود، روکش دندان طلا، روکشی است که استحکام و مقاومت بالایی دارد و در برابر فشار ناشی از سابیدن دندان‌ها روی هم کمتر دچار شکستگی می‌شود.

روکش طلا دندان طلایی
بجز جنبه‌های زیبایی، روکش طلا دندان برای تقویت دندان آسیب دیده و ترمیم آن نیز استفاده می‌شود.

مزایای روکش دندان طلا

روکش طلای دندان مزایای زیادی دارد که عبارت‌اند از:

طول عمر بالا

روکش دندان طلا در برابر نیروهای قوی ناشی از جویدن مقاومت بالایی دارند؛ به همین دلیل جز روکش‌هایی هستند که به افرادی که دندان قروچه می‌کنند توصیه می‌شوند. علاوه بر این، روکش‌های طلا در برابر شکستن یا ترک‌خوردن نیز مقاومت بالایی دارند و یک ترمیم مقاوم و بادوام را برای بیماران فراهم می‌کنند.

عدم آسیب به دندان‌های مجاور

برای اینکه ترمیم دندان با یک روکش مفید و مؤثر باشد، روکش باید به‌خوبی روی دندان نصب شود و روی لثه قرار بگیرد. همچنین نباید به دندان‌های اطراف یا قسمت داخل گونه آسیبی بزند. روکش دندان طلا آسیبی به دندان‌ها و بافت‌های دهان وارد نمی‌کند و برای اکثر بیماران، باعث واکنش آلرژیک نمی‌شود.

همچنین بسیاری از روکش‌های دندان به‌مرورزمان، به دندان مقابلشان آسیب می‌زنند و آن را دچار سابیدگی می‌کنند. اما میزان سابیدگی که روکش دندان طلا ایجاد می‌کند، چیزی مشابه مینای طبیعی دندان است. در نتیجه این نوع روکش آسیب کمتری به دندان‌های مجاور و مقابل می‌رساند.

چرا کلینیک دکتر افضلی را انتخاب کنیم؟

ضمانت محصول و مواد
دارای تجهیزات کامل
داشتن صداقت با بیمار
رضایت بیماران
محیطی شیک و آرام
هزینه منطقی و مناسب

مقاومت در برابر عفونت

امروزه روش‌های قالبگیری از دندان به‌روزتر و دقیق‌تر شده است و روکش‌های دندان نیز با تکنولوژی‌های جدیدتری ساخته می‌شوند. درنتیجه روکش دندان طلا به‌خوبی روی دندان قرار می‌گیرد و با آن مهروموم می‌شود. به‌گونه‌ای که به باکتری‌ها اجازه نفوذ به زیر روکش را نمی‌دهد. با رعایت بهداشت دهان و دندان این روکش‌ها احتمال پوسیدگی مجدد دندان و عفونت لثه را به حداقل می‌رسانند.

ظاهر زیبا و درخشانی

همچنین طلا از دیرباز تا کنون یک فلز قیمتی و ارزشمند محسوب می‌شود و داشتن دندان طلا از قدیم نشان‌دهنده ثروت بوده است. برخی از مراجعین به دلیل علاقه‌ای که به زیبایی و درخشندگی طلا دارند، دوست دارند که برای روکش کردن دندانشان از این فلز استفاده کنند.

همچنین به لطف پیشرفت تکنولوژی، امروزه امکان ساخت روکش طلا با مدل‌های مختلف مانند روکش طلا سفید و روکش طلا دندان طلایی و حتی قراردادن نگین روی این روکش‌ها وجود دارد.

روکش طلا دندان
این روکش مقاومت و استحکام بالایی دارد که باعث می‌شود دوام بیشتری نسبت به روکش‌های دیگر داشته باشد.

معایب روکش دندان طلا

استحکام و دوام روکش‌های طلا از دیگر انواع روکش دندان بیشتر است. بااین‌حال این روکش‌ها کمتری شباهت را به دندان‌های طبیعی دارند. به همین دلیل برای افرادی که می‌خواند لبخندشان یکدست و طبیعی باشد، مناسب نیستند. قیمت بالا و هدایت حرارتی بالا از دیگر معایب روکش‌های طلا هستند.

قیمت بالا

ایراد دیگر این روکش‌ها قیمت بالای آن‌ها است. طلا از دیرباز تا کنون جز فلزهای گران‌بها و ارزشمند بوده است و قیمت بالایی هم داشته است. قیمت روکش طلا نیز بر اساس قیمت روز طلا تعیین می‌شود و نسبت به روکش دندان سرامیکی، گران‌تر است.

هدایت حرارتی بالا

فلز طلا هدایت حرارتی و الکتریکی بالایی دارد و زمانی یک فلز دیگر به آن برخورد کند، به دلیل اختلاف‌پتانسیل یک جریان الکتریکی بین این دو فلز ایجاد می‌شود که اصطلاحاً به آن شوک گالوانیک می‌گوییم. این شوک برای بیمار دردناک است و می‌تواند باعث احساس ناراحتی شود.

بر اساس تحقیقاتی که در سال 2003 انجام شده است، شوک گالوانیک به خصوص بین روکش طلا و پرکردگی آمالگام حاوی روی (زینک) رایج است و باعث درد بیماران می‌شود. برای رفع این مشکل، دندانپزشکان می‌توانند روی پرکردگی آمالگام را با ماده مخصوصی مثل اکسید قلع یا نیترات نقره بپوشانند.

کاربردهای روکش دندان طلا

تاج یا روکش دندان معمولاً برای ترمیم دندان‌هایی استفاده می‌شود که در اثر پوسیدگی یا ضربه آسیب‌دیده‌اند. این دندان‌ها ضعیف شده‌اند و نمی‌توانند به‌تنهایی مواد ترمیم دندان را نگه دارند. به همین دلیل بعد از ترمیم و عصب‌ کشی دندان، روی آن یک روکش نصب می‌شود. نوع روکش نیز بر اساس شرایط دندان‌های بیمار و با مشورت بیمار و دندانپزشک تعیین می‌شود.

باتوجه‌به مزایایی که برای روکش دندان طلا ذکر کردیم، یکی از گزینه‌هایی که بیماران می‌توانند انتخاب کنند، روکش طلا دندان طلایی است. تاج‌های طلایی معمولاً روی دندان‌های آسیاب نصب می‌شوند تا هم مقاومت موردنیاز دندان‌های آسیاب را داشته باشند و هم رنگ آن‌ها هنگام لبخندزدن مشخص نباشد. بااین‌وجود برخی از مراجعین دوست دارند این روکش‌ها روی دندان‌های جلویی آن‌ها نصب شود. پس استفاده از روکش طلا دندان نیش نیز برای افرادی که دوست داشته باشند ممکن است.

یک روکش طلا
این نوع روکش از دندان آسیب دیده شما محافظت می‌کند و لبخند شما را درخشان می‌کند.

هزینه روکش دندان طلا

روکش‌هایی که تحت عنوان روکش طلا در دندانپزشکی استفاده می‌شوند طلای خالص نیستند؛ زیرا طلای خالص کمی نرم است و استحکام کافی ندارد. آنچه تحت عنوان روکش دندان طلا ساخته و استفاده می‌شود، آلیاژی از طلاست. با این جود، قیمت این روکش هنوز تا حد زیادی به قیمت طلا بستگی دارد و با افزایش قیمت طلا، قیمت آن نیز بیشتر می‌شود.

همچنین عواملی دیگری مثل اندازه روکش، هزینه دستمزد لابراتوار دندانسازی، هزینه دستمزد دندانپزشک و خدمات مطب نیز به قیمت روکش دندان طلا اضافه می‌شوند و روی آن تأثیر می‌گذارند. پس برای اطلاع از مقدار دقیق هزینه این روکش‌ها، باید به‌صورت حضوری با دندانپزشک خود صحبت کنید.

در نهایت لازم به ذکر است که در برخی موارد، هزینه روکش دندان تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد؛ اما این استفاده از روکش طلا به‌عنوان یک روش زیبایی محسوب می‌شود و پوشش بیمه عمدتاً شامل روکش‌های ارزان‌تر می‌شود.

مراقبت‌های لازم برای روکش دندان طلا

روکش‌های طلا جز بادوام‌ترین ترمیم‌های دندانپزشکی محسوب می‌شوند. بااین‌حال همچنان نیازمند مراقبت هستند. پس برای اینکه این روکش‌ها دوامی به اندازه عمر شما داشته باشند، باید مراقبت‌های لازم برای روکش دندان طلا را جدی بگیرید و آن‌ها را موبه‌مو انجام بدهید.

  • مهم‌ترین نکته تمیزکردن منظم دندان‌ها و روکش است. شما باید به طور منظم، حداقل دو بار در روز دندان‌هایتان را مسواک بزنید. هنگام مسواک‌زدن حتماً توجه کنید که تمامی دندان‌هایتان را به‌خوبی تمیز کنید. همچنین فراموش نکنید که حتماً از دندانپزشکتان درمورد مسواک و خمیردندان مناسب برای روکش دندان طلا سؤال کنید تا مطمئن شوید که از محصولات بهداشتی مناسبی استفاده می‌کنید.
  • تمیزکردن دندان‌هایتان را بعد از خوردن غذاهای شیرین و چسبناک نیز فراموش نکنید. بعدازاین غذاها، دندان‌هایتان را تمیز کنید تا از جمع‌شدن باکتری در دهانتان پیشگیری کنید.
  • حتماً روزی یک‌بار از نخ دندان استفاده کنید تا باکتری‌ها و پلاک دندان را از اطراف دندان‌هایتان تمیز کنید.
  • همچنین شما باید برای مراجعه منظم به دندانپزشکی برنامه‌ریزی کنید. به‌طورکلی توصیه می‌شود که هر شش ماه یکبار به مطب دندانپزشکی مراجعه کنید تا مطمئن شوید که همه چیز مرتب است و دندان‌های شما سالم هستند.
  • اگر احساس کردید که روکش شما لق شده است و تکان می‌خورد، دراسرع‌وقت با مطب تماس بگیرید و برای ترمیم آن اقدام کنید.
  • از خوردن غذاهای چسبناک پرهیز کنید و خوراکی‌های سفتی مثل آب‌نبات و یخ را نجوید. این کار به روکش شما آسیب می‌زند.

جمع بندی

در این مقاله روکش دندان طلا را به شما معرفی کردیم و توضیح دادیم که این روکش، مقاوم‌ترین و بادوام‌ترین روکش در دندانپزشکی محسوب می‌شود. ما همچنین کاربردهای روکش طلا برای دندان را به شما توضیح دادیم و گفتیم که این روکش‌ها بر حسب سلیقه بیمار می‌توانند در رنگ طلایی یا نقره‌ای ساخته شوند. پس اگر شما هم علاقه زیادی به زیبایی و درخشش طلا دارید و می‌خواهید برای دندان خود، روکشی از طلا تهیه کنید، این کار را با مراجعه به مطب‌های دندانپزشکی معتبر انجام بدهید و از درخشش لبخندتان لذت ببرید.

کلینک دندانپزشکی دکتر حمیدرضا افضلی

جهت رزرو نوبت و دریافت مشاوره تخصصی فرم زیر را تکمیل نمایید.

حراحی-فک-و-صورت-در-کلینیک-تخصصی

سوالات متداول

آیا روکش دندان طلا خوب است؟

بله. روکش طلا دندان، بادوام‌ترین و محکم‌ترین نوع روکش است و از نظر ظاهر نیز درخشش جذاب و زیبایی دارد.

ماندگاری روکش طلا دندان نیش چقدر است؟

روکش طلا به طور میانگین بین 20 تا 40 سال ماندگاری دارد و بادوام‌ترین روکش در علم دندانپزشکی است. با رعایت مراقبت‌های لازم، شما می‌توانید ماندگاری این روکش را طولانی‌تر کنید.

قیمت روکش طلا برای دندان چقدر است؟

قیمت این نوع روکش به قیمت طلا بستگی دارد و باتوجه‌به تغییر مداوم قیمت این فلز و ابعاد روکش، هزینه آن برای هر بیمار متفاوت خواهد بود. به همین دلیل برای اطلاع از قیمت روکش طلا شما باید به دندانپزشکی مراجعه کنید.

آیا روکش طلا دندان از طلای خالص ساخته می‌شود؟

این روکش‌ها معمولاً آلیاژی از طلا هستند. یعنی برای ساخت آن‌ها، به‌جز طلای خالص از فلزهای دیگری هم استفاده می‌شود تا استحکام و مقاومت این روکش‌ها بیشتر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت رزرو نوبت و دریافت مشاوره تخصصی فرم زیر را تکمیل نمایید.

جهت رزرو نوبت و دریافت مشاوره تخصصی فرم زیر را تکمیل نمایید.