آدرس: نیاوران، تقاطع کامرانیه، ساختمان سپـهر، طبـقه چهارم بـانک رفاه، واحد 32

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
روکش دندان سرامیکی

روکش دندان سرامیکی چیست؟ قیمت روکش سرامیکی دندان 1403

تاج دندان شما ممکن است به هر دلیلی آسیب ببیند. اگر این آسیب به‌قدری گسترده باشد که پرکردن دندان به‌تنهایی برای درمان آن و افزایش استحکام دندان کافی نباشد، دندانپزشک از تاج مصنوعی یا از روکش دندان برای بازیابی استحکام دندان استفاده می‌کند. روکش‌ها انواع مختلفی دارند. برخی از آن‌ها از سرامیک و برخی دیگر از فلزاتی مثل طلا، کروم، نیکل و… درست می‌شوند. از میان این روکش‌ها، روکش دندان سرامیکی بیشترین شباهت را به دندان طبیعی دارد. در این مقاله قصد داریم به شما توضیح بدهیم که روکش دندان سرامیکی چیست و انواع روکش‌های سرامیکی دندان کدام‌اند.

روکش دندان سرامیکی چیست؟

روکش دندان سرامیکی یک نوع پروتز است که به شکل تاج دندان ساخته می‌شود. این روکش‌ها بیشترین شباهت را به تاج طبیعی دندان دارند و از استحکام بالایی هم برخوردار هستند. روکش سرامیکی دندان تمام سطح دندان را تا خط لثه می‌پوشاند و ظاهر و عملکرد یک دندان طبیعی را بازیابی می‌کند. روکش‌های سرامیکی برای محافظت از دندان‌های ضعیف یا شکسته که در جلوی دهان قرار دارند و در زیبایی لبخند تأثیر می‌گذارند استفاده می‌شوند.

دندانپزشک روکش سرامیکی را روی دندان‌های ضعیف و آسیب‌دیده قرار می‌دهد تا علاوه بر زیباتر کردن ظاهر دندان، استحکام آن را هم تقویت کند.

مواد اولیه روکش دندان سرامیکی

امروزه از تکنولوژی‌ها و مواد مختلفی برای ساخت روکش سرامیکی دندان استفاده می‌شود.

  • لیتیوم دی سیلیکات
  • اکسید زیرکونیوم
  • پرسلن

موادی هستند که برای ساخت روکش‌های سرامیکی از آن‌ها استفاده می‌شود.

روکش سرامیکی دندان
روکش سرامیکی دندان بهترین نوع روکش برای ترمیم دندان‌های جلو است.

انواع روکش‌های سرامیکی دندان

روکش‌های سرامیکی بر اساس ماده سازنده‌شان، انواع مختلفی دارند که عبارت‌اند از:

روکش تمام سرامیکی

روکش‌های تمام سرامیکی روکش‌هایی هستند که تمام از سرامیک و بدون هیچ نوع فلزی ساخته می‌شوند. این روکش‌ها به جهت ظاهر طبیعی و زیبایی که دارند محبوب‌اند و برای ترمیم دندان‌ها جلو معمولاً استفاده می‌شوند.

روکش سرامیکی Emax

یکی از انواع روکش‌های سرامیکی دندان روکش‌هایی هستند که از لیتیوم دی سیلیکات ساخته می‌شوند. به این روکش‌ها در اصطلاح روکش سرامیکی Emax گفته می‌شود. این روکش‌ها شفاف هستند و به‌خوبی با دندان‌ها مطابقت دارند. این روکش‌ها نسبت به روکش زیرکونیا دوام بیشتری دارند و در برابر خردشدن، شکستن و ترک‌خوردن مقاوم‌تر هستند.

روکش زیرکونیا

روکش دندان سرامیکی زیرکونیا از ماده‌ای به نام اکسید زیرکونیوم ساخته می‌شود. به نقل از سایت healthline، زیرکونیا محکم‌ترین ماده غیرفلزی است که از آن برای ساخت روکش دندان استفاده می‌شود. روکش زیرکونیا تمام سرامیک در کنار زیبایی در برابر شکستگی هم مقاوم هستند. به همین دلیل برای ترمیم دندان‌های خلفی و ترمیم دندان‌های افرادی که دندان‌قروچه می‌کنند مناسب‌تر هستند.

البته برخی از انواع روکش دندان زیرکونیا هم امروزه وجود دارند که برای ترمیم دندان‌های جلو مناسب هستند.

چرا کلینیک دکتر افضلی را انتخاب کنیم؟

ضمانت محصول و مواد
دارای تجهیزات کامل
داشتن صداقت با بیمار
رضایت بیماران
محیطی شیک و آرام
هزینه منطقی و مناسب

مزایای روکش سرامیکی دندان

روکش سرامیکی از چند جهت نسبت به دیگر انواع روکش دندان برتری دارد.

زیبایی طبیعی و شفافیت بیشتر

روکش‌های سرامیکی به‌گونه‌ای نور را بازتاب می‌دهند که ظاهر و شفافیت دندان روکش شده شبیه دندان‌های طبیعی می‌شود. با انتخاب صحیح درجه رنگ روکش نیز این شباهت به بیشترین حد خود می‌رسد. در نتیجه روکش دندان سرامیکی بهترین گزینه برای ترمیم دندان‌های جلویی و برای افرادی است که حساسیت زیادی روی زیبایی لبخندشان دارند.

مقاومت بالا در برابر تغییر رنگ

روکش یا پروتز دندان سرامیکی نه‌تنها مقاومت بالایی در برابر ترک‌خوردن و شکستن دارد، بلکه در برابر تغییر رنگ نیز دوام زیادی دارد. در نتیجه این روکش‌ها یک راه‌حل بادوام برای ترمیم دندان‌های آسیب‌دیده شما هستند.

مناسب برای دندان‌های حساس به فلزات

برخی از افراد به فلزات خاصی حساسیت دارند. همین موضوع باعث می‌شود که این افراد بعد از نصب روکش‌های فلزی یا روکش‌های پرسلن بر پایه فلز دچار حساسیت و واکنش آلرژیک شوند. پرسلن زیست‌سازگاری بالایی دارد و به‌ندرت باعث تحریک بافت لثه و بروز واکنش آلرژیک می‌شوند. در نتیجه روکش سرامیکی برای این افراد بهترین گزینه است.

دو عدد روکش سرامیکی
روکش دندان سرامیکی شباهت زیادی به دندان‌های طبیعی دارد.

معایب روکش سرامیکی دندان

در مقابل مزایای گفته شده، روکش سرامیکی دندان یک سری معایب هم دارد. معایب روکش سرامیکی دندان عبارت‌اند از:

هزینه بالاتر نسبت به سایر روکش‌ها

این روکش‌ها نسبت به برخی دیگر از روکش‌های دندان قیمت بالاتری دارند. اما به توجه به دوام بالا و زیبایی این روکش‌ها، هزینه روکش سرامیکی مقرون‌به‌صرفه است.

استحکام کمتر در مقایسه با روکش‌های فلزی

باوجود مقاومت و دوام بالای روکش سرامیکی دندان، درصورتی‌که این روکش‌ها به‌درستی نصب نشده باشند، ابعاد و طول آن‌ها به‌درستی تنظیم نشده باشد یا درصورتی‌که ضربه شدید و فشار محکمی به آن‌ها وارد شود، این روکش‌ها مستعد شکستن یا ترک‌خوردن هستند. در نتیجه عمر روکش سرامیکی دندان در مقایسه با روکش‌های فلزی، معمولاً کمتر است.

نیاز به مراقبت بیشتر

باتوجه‌به این که سرامیک دندان نسبت به روکش‌های فلزی در برابر شکستن آسیب‌پذیرتر است، این روکش‌ها به مراقبت بیشتری هم نیاز دارند.

طول عمر و ماندگاری روکش سرامیکی دندان

به نقل از سایت my.clevelandclinic:

روکش‌های دندان به طور متوسط بین 5 تا 15 سال ماندگاری دارند. این ماندگاری تا حد زیادی به جنس روکش دندان، انجام مراقبت‌های لازم و رعایت بهداشت دهان و دندان بستگی دارد. با انجام نکات لازم، این ماندگاری می‌تواند بیشتر شود و مواردی مثل برخورد ضربه می‌توانند ماندگاری روکش‌ها را کمتر کنند.

آنچه واضح است، این است که در برابر ضربه، مقاومت روکش‌های سرامیکی دندان نسبت به روکش‌های فلزی کمتر است. در نتیجه بیمارانی که این نوع روکش‌ها برای آن‌ها نصب شده است، باید هنگام ورزش و در صورت دندان‌قروچه از محافظ‌های خاصی به نام نایت گارد یا محافظ دندان استفاده کنند.

مراقبت از روکش سرامیکی دندان

همان‌طور که دندان‌های طبیعی ما سالم ماندن به مراقبت نیاز دارند، دندان زیر روکش، برای سالم ماندن و روکش سرامیکی دندان، برای دوام بیشتر، نیاز به مراقبت دارند. هرچقدر بهتر از دندان‌ها و روکش‌های دندان خود مراقبت کنید، طول عمر روکش سرامیکی دندان شما نیز بیشتر می‌شود. بعد از نصب روکش دندان شما باید:

  • بهداشت دهان و دندان را به‌خوبی رعایت کنید.
  • هنگام ورزش از محافظ دندان استفاده کنید.
  • اگر دندان‌قروچه می‌کنید، حتماً هنگام خواب از نایت گارد استفاده کنید.
  • تاحدامکان از خوردن غذاهای چسبناک یا ترد مثل آدامس و هویج خام پرهیز کنید.
  • هنگام استفاده از نخ دندان مراقب باشید و این کار را با ملایمت انجام بدهید.
  • سعی کنید که هنگام غذاخوردن فشار زیادی به دندان روکش شده وارد نکنید.

توصیه‌های بهداشتی برای حفظ سلامت روکش

برای سالم ماندن دندانی که در زیر روکش قرار دارد، همچنین برای خوش‌رنگ ماندن روکش، شما باید به مسواک‌زدن و استفاده از نخ دندان ادامه بدهید. برای این کار، از یک مسواک نرم و یک خمیردندان مناسب استفاده کنید و حداقل دو بار در روز دندان‌های خود را مسواک بزنید. حداقل یک‌بار در روز نیز از نخ دندان برای تمیزکردن فضای بین دندان‌هایتان استفاده کنید.

علائم و مشکلات رایج پس از نصب روکش

بعد از نصب روکش دندان، عوامل مختلفی مثل آسیب‌دیدن دندان زیر آن یا برخورد ضربه به دندان، می‌توانند به روکش یا دندان آسیب بزنند. در شرایطی که:

  • دندان زیر روکش سرامیکی دچار پوسیدگی شود
  • روکش به‌درستی روی دندان نصب نشده باشد
  • بین روکش و دندان فاصله ایجاد شده باشد
  • روکش دندان‌ شکسته باشد
  • روکش دندان به‌گونه‌ای باشد که باکتری یا ذرات غذا به زیر روکش راه پیدا کنند

روکش دندان باید تعویض شود. مهم‌ترین علائمی که نشان‌دهنده پایان عمر روکش سرامیکی دندون هستند یا نشان می‌دهند که روکش دندان باید ترمیم شود عبارت‌اند از:

  • احساس درد در ناحیه یا در نزدیکی دندانی که روکش شده است
  • درد و حساسیت دندانی که تازه روکش شده در هنگام جویدن غذا
  • احساس لق شدن و تکان‌خوردن روکش دندان
  • افتادن روکش دندان
  • روکش بین از حد زرد شده باشد یا سطح آن دچار فرسودگی شده باشد
  • روکش دندان شکسته شده باشد

در صورت مشاهده هر یک از این مشکلات، در اولین فرصت یک وقت ملاقات با دندانپزشک خود تنظیم کنید و به مطب مراجعه کنید.

روکش سرامیکی
قیمت روکش دندان سرامیکی نسبت به روکش معمولی یا فلزی دندان اران‌تر است.

قیمت روکش دندان سرامیکی در ایران 1403

به‌طورکلی قیمت روکش دندان سرامیکی در سال 1403 در ایران از حدود چهار میلیون تومان شروع می‌شود و براساس نوع روکش سرامیکی و دیگر عوامل موثر بر قیمت آن، به این مقدار اضافه می‌شود. عوامل مختلفی برا هزینه نهایی روکش دندان تاثیر می‌گذارند. به همین دلیل ارائه یک قیمت مشخص و ثابت برای همه بیماران امکان پذیر نیست. با این حال واضح است که هزینه روکش دندان در مراکز دولتی از مراکز خصوص کمتر است. همچنین خدمات دندانپزشکی در شهرهای کوچک نسبت به شهرهای بزرگ، با قیمت کمتری ارائه می‌شوند.

عوامل مؤثر بر قیمت روکش

عوامل مهمی که بر قیمت هر واحد روکش سرامیکی دندان تأثیر می‌گذارند عبارت‌اند از:

  • نوع و جنس روکش سرامیکی انتخاب شده
  • هزینه‌ای که لابراتوار بابت ساخت روکش دندان دریافت می‌کند
  • تعرفه خدمات دندانپزشکی
  • بیمه بیمار
  • دستمزد دندانپزشک (بر اساس تجربه و مهارت دندانپزشک)
  • شدت آسیب دندان بیمار

مقایسه قیمت با سایر روکش‌ها

به‌طورکلی، روکش کردن دندان زمانی به بیمار پیشنهاد می‌شود که دندان به‌قدری آسیب‌دیده است که ترمیم‌های ساده‌ای مثل پر کردن دندان، نمی‌تواند استحکام ازدست‌رفته دندان را بازیابی کند. اما از طرف دیگر، بافت دندان و ریشه آن به‌قدری سالم است که می‌توانیم دندان را حفظ کنیم و آن را نکشیم.

روکش دندان، از ریشه و بخش باقی‌مانده دندان محافظت می‌کند. در نتیجه دندان برای مدت طولانی‌تری حفظ می‌شود. اگرچه قیمت روکش دندان سرامیکی از دیگر روش‌های درمانی مثل پر کردن دندان یا کشیدن دندان بیشتر است، اما هزینه روکش سرامیکی دندان، از قیمت ایمپلنت دندان در تهران که در نهایت بعد از کشیدن و ازبین‌رفتن دندان باید پرداخت کنید کمتر و مقرون‌به‌صرفه‌تر است.

جمع بندی

روکش دندان سرامیکی یکی از بهترین راه‌حل‌ها برای ترمیم‌کردن دندان‌ها، به‌خصوص دندان‌های جلو است. این روکش‌ها در کنار زیبایی، دندان شما را تقویت می‌کنند و از آن محافظت می‌کنند تا ریشه دندان از بین نرود. باتوجه‌به مزایایی که انواع روکش دندان سرامیکی دارند، هزینه‌ای که برای این روکش‌ها می‌پردازید کاملاً منطقی و مقرون‌به‌صرفه است. توصیه آخر ما به شما این است که برای نصب این نوع روکش‌ها، به یک دندانپزشکی معتبر و به یک دندانپزشک مجرب مراجعه کنید. در ادامه به برخی از سؤالات پر تکرار شما عزیزان در مورد روکش سرامیکی پاسخ می‌دهیم.

کلینیک دندانپزشکی دکتر حمیدرضا افضلی

جهت رزرو نوبت و دریافت مشاوره تخصصی فرم زیر را تکمیل نمایید.

حراحی-فک-و-صورت-در-کلینیک-تخصصی

سوالات متداول

روکش سرامیکی دندان چیست؟

روکش سرامیک دندان یا روکش دندان سرامیکی یک تاج مصنوعی محکم است که از سرامیک ساخته می‌شود. این روکش، از دندان در برابر شکستن یا آسیب‌دیدن بیشتر محافظت می‌کند و ظاهر طبیعی دندان را هم به آن برمی‌گرداند. این روکش‌ها معمولاً تمام سطح دندان را تا خط لثه می‌پوشانند و یک ظاهر زیبا به دندان شما می‌دهد. روکش سرامیکی دندان بر اساس آناتومی دهان هر بیمار و به‌صورت شخصی‌سازی‌شده برای هر بیمار در لابراتوار درست می‌شود.

روکش دندان سرامیکی بهتره یا معمولی؟

روکش سرامیکی دندان شفافیت زیادی دارد و ظاهر آن بسیار شبیه به‌ظاهر دندان‌های طبیعی است. به همین دلیل این روکش‌ها برای ترمیم دندان‌های جلو بهتر هستند.

روکش سرامیکی بهتره یا کامپوزیت؟

پاسخ این سؤال کاملاً به شرایط دهان و دندان شما و هدف شما بستگی دارد. به طور مثال اگر دندان پوسیدگی جزئی داشته باشد می‌توانیم از کامپوزیت برای پر کردن آن استفاده کنیم. اما اگر دندان پوسیدگی یا آسیب‌دیدگی شدید داشته باشد، معمولاً از روکش برای ترمیم آن استفاده می‌شود. همچنین اگر دندان‌های شما به‌طورکلی مرتب هستند؛ اما رنگ آن‌ها زرد شده است، ممکن است کامپوزیت ونیر برای زیباسازی طرح لبخند شما استفاده شود.

مراحل نصب روکش سرامیکی دندان جلو چیست؟

برای روکش سرامیکی دندان جلو، ابتدا باید بخش‌های آسیب‌دیده و پوسیده دندان با ابزار مخصوصی تراشیده و برداشته شوند. درصورتی‌که درمان‌هایی مثل عصب‌کشی یا پر کردن دندان نیاز باشد، این درمان‌ها انجام می‌شوند. سپس دندانپزشک از دندان شما قالب‌گیری می‌کند تا یک روکش سرامیکی مخصوص برای شما ساخته شود. سپس او یک روکش دندان موقت روی دندان شما قرار می‌دهد. بعد از آماده‌شدن روکش سرامیکی، دندانپزشک روکش موقت را بر‌می‌دارد و روکش دائمی و اصلی را با مواد مخصوصی روی دندان می‌چسباند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت رزرو نوبت و دریافت مشاوره تخصصی فرم زیر را تکمیل نمایید.

جهت رزرو نوبت و دریافت مشاوره تخصصی فرم زیر را تکمیل نمایید.