آدرس: نیاوران، تقاطع کامرانیه، ساختمان سپـهر، طبـقه چهارم بـانک رفاه، واحد 32

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
ورم صورت بعد از ایمپلنت

ورم صورت بعد از ایمپلنت و بهترین راه حل درمان آن

تورم پاسخ طبیعی بدن به آسیب است؛ بنابراین این که بعد از جراحی ایمپلنت، صورت شما ورم کند یک چیز کاملاً طبیعی است. این اتفاق خطرناک نیست و یک بخش کاملاً عادی از روند بهبودی است. در این مقاله ما علت ورم صورت بعد از ایمپلنت را به شما توضیح می‌دهیم و به شما می‌گوییم برای درمان تورم صورت بعد از ایمپلنت باید چه اقداماتی را در منزل انجام بدهید یا چه زمانی به پزشک مراجعه کنید. همچنین بررسی می‌کنیم که ورم بعد از ایمپلنت چند روز طول میکشد. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

علت ورم صورت بعد از ایمپلنت

برای قراردادن ایمپلنت در داخل استخوان فک، جراح باید به لثه شما داروی بی‌حسی تزریق کند، لثه شما را ببرد، فیکسچر ایمپلنت را در استخوان فک قرار بدهد و لثه را بخیه کند. این اقدامات به بیان ساده باعث تجمع مایع و گلبول‌های سفید در بافت‌های دهان شما می‌شوند. در واقع ورم و کبودی بعدازاین جراحی طبیعی است و بخشی از روند درمان محسوب می‌شود. حال ممکن است برخی از افراد این تورم را خفیف‌تر و برخی دیگر شدیدتر تجربه کنند.

این نوع تورم همان‌طور که گفتیم طبیعی است و دلیل مشخصی دارد. اما در برخی موارد، ورم ممکن است به دلایل دیگری اتفاق بیفتد. به طور مثال:

  • ممکن است محل جراحی عفونت کند و باعث تورم شود.
  • بدن شما نسبت به مواد سازنده پایه یا روکش ایمپلنت واکنش آلرژیک نشان بدهد و دچار ورم، خارش و درد بشود.
  • همچنین ممکن است ایمپلنت به طور صحیح در استخوان فک قرار نگرفته باشد یا ابعاد آن به‌درستی انتخاب نشده باشد. در این حالت فشاری که ایمپلنت به بافت‌های اطراف وارد می‌کند باعث ورم کردن صورت می‌شود.
  • خونریزی داخلی هم می‌تواند یکی از دلایل ورم بعد از ايمپلنت باشد. این مشکل به دلیل آسیب‌دیدن رگ‌های خونی در حین جراحی اتفاق میفتد و با کبودی و تورم همراه است و نیاز به درمان فوری دارد.
خانمی با صورت ورم کرده بعد از جراحی ایمپلنت دندان
علت ورم صورت بعد از ایمپلنت معمولا برش و آسیبی است که در حین جراحی به بافت‌ها وارد شده است.

درمان ورم صورت بعد از ایمپلنت

اگرچه ورم صورت بعد از ایمپلنت چهره شما را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و باعث ناراحتی می‌شود، اما تقریباً هیچ راهی برای پیشگیری از آن یا رفع فوری آن وجود ندارد. بلکه تنها با یک سری اقدامات محدود، می‌توانید این ورم را طی چند روز به حداقل برسانید.

استفاده از کمپرس سرد

استفاده از کمپرس سرد یکی از روش‌های متداول و مؤثر برای کاهش تورم است. بعد از جراحی، یک کیسه یخ را در یک پارچه تمیز بپیچید و روی گونه در نزدیک‌ترین نقطه نسبت به محل جراحی خود قرار دهید. اگر در منزل یخ ندارید، می‌توانید از یک بسته نخودفرنگی منجمد که قبلاً داخل فریزر گذاشته بودید استفاده کنید. کمپرس سرد تا در 48 ساعت اول چند بار استفاده کنید و هر بار آن را 15 تا 20 دقیقه روی محل جراحی قرار بدهید.

به نقل از سایت NHS بهتر است در شش ساعت اول بعد از جراحی، کمپرس سرد را هر ساعت ده دقیقه روی محل جراحی قرار دهید.

کمپرس سرد
استفاده از کمپرس سرد می‌تواند ورم صورت بعد از ایمپلنت دندان را کمتر کند.

غذاها و نوشیدنی‌های مناسب

بعد از جراحی، پزشک رژیم و محدودیت‌های غذایی خاصی را به شما توصیه می‌کند که باید حتماً آن را رعایت کنید. تغذیه بعد از ایمپلنت دندان معمولاً شامل یک برنامه غذایی متنوع از غذاهای نرم است که باید با دمای سرد یا ولرم میل شوند. به‌این‌ترتیب بدن شما مواد مغذی موردنیازش را به دست می‌آورد و سریع‌تر بهبود می‌یابد. پودینگ، سوپ، پوره، اسموتی و شیک‌های پروتئین غذاهایی هستند که در چند روز اول بعد از جراحی باید میل کند.

بعد از جراحی ایمپلنت، نوشیدن آب نیز اهمیت زیادی دارد و می‌تواند بهبودی شما را تسریع کند. نوشیدن آب باعث می‌شود بدن شما هیدراته بماند و بین مایعات بدن شما تعادل ایجاد می‌کند. همچنین آب تولید بزاق دهان را بیشتر می‌کند که در دوران بهبودی بعد از جراحی ایمپلنت اهمیت زیادی دارد.

داروهای مسکن و آنتی‌بیوتیک‌ها

معمولاً جراح به بیمار توصیه می‌کند که برای کاهش ورم و تسکین درد بعد از جراحی از داروهای ضدالتهاب و مسکن بدون نسخه مثل ایبوپروفن استفاده کند. البته گاهی مسکن‌های قوی‌تری هم برای بیمار تجویز می‌شوند. در کنار داروهای مسکن، دندانپزشک یک دوره آنتی‌بیوتیک نیز برای بیمار تجویز می‌کند. این دارو خطر ابتلا به عفونت را کمتر می‌کند و می‌تواند در تسکین درد و التهاب نیز کمک‌کننده باشد. داروهای خود را تا پایان دوره درمان میل کنید و برای بهبودی سریع‌تر، دستورالعمل‌های دندانپزشکتان را موبه‌مو اجرا کنید.

مراحل ورم صورت بعد از ایمپلنت

مراحل کلی ورم بعد از ایمپلنت دندان به شرح زیر است:

روز اول تا سوم: اوج ورم

در روز اول بعد از جراحی معمولاً تورمی کمی را احساس می‌کنیم. در این زمان ورم شما هنوز به بیشترین حد خود نرسیده است. اما روز دوم تا سوم، ورم صورت به بیشترین مقدار خود می‌رسد و می‌تواند با کبودی همراه باشد.

روز چهارم تا هفتم: کاهش تدریجی

از روز چهارم تا هفتم، تورم به‌تدریج کمتر می‌شود و کبودی نیز کم‌رنگ می‌شود. در این دوران با وجود بهبودی نسبی، شما باید مصرف داروهای تجویز شده را ادامه بدهید و همچنان غذاهای نرم میل کنید.

هفته دوم و بعد: نشانه‌های بهبود

در این مرحله ورم به‌وضوح کمتر شده و از بین می‌رود. اگر تا این زمان تورم شما از بین نرفته بود، باید این مورد را به پزشک خود اطلاع بدهید.

دندان درد
احساس درد، ناراحتی و تورم بعد از جراحی ایمپلنت دندان طبیعی است و به مرور برطرف می‌شود.

ورم بعد از ایمپلنت چند روز طول میکشد

ورم بعد از ایمپلنت یکی از عوارض طبیعی و رایج است که بسیاری از بیماران پس از انجام این عمل با آن مواجه می‌شوند. به طور معمول، ورم بین ۳ تا ۵ روز ادامه دارد و به مرور زمان کاهش می‌یابد. البته این مدت می‌تواند بسته به شرایط بدنی فرد و نحوه انجام جراحی متفاوت باشد. اگر ورم به مدت طولانی ادامه پیدا کرد یا شدیدتر شد، بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا مشکل به‌درستی بررسی شود.

علاوه بر این، در هنگام انجام ایمپلنت و فرآیندهای مرتبط با آن مانند کاشت دندان، آگاهی از قیمت کاشت دندان نیز اهمیت زیادی دارد. چرا که هزینه‌ها می‌تواند بسته به نوع ایمپلنت، مواد مورد استفاده و تجربه پزشک متفاوت باشد. بنابراین، اطلاع از قیمت کاشت دندان به شما کمک می‌کند تا بهترین تصمیم‌گیری را برای سلامت و زیبایی دهان و دندان‌های خود داشته باشید.

التهاب لثه و مشکلات احتمالی بعد از ایمپلنت

التهاب لثه و خونریزی خفیف محل جراحی دو مشکل رایجی هستند که بعد از جراحی کاشت ایمپلنت هر فردی آن‌ها را تجربه می‌کند. اما مشکلات دیگری که ممکن است در دوران نقاهت خود تجربه کنید عبارت‌اند از:

  • عفونت: عفونت یکی از مشکلات رایج جراحی ایمپلنت است که معمولاً با خوردن قرص‌های آنتی‌بیوتیک و رعایت بهداشت دهان و دندان قابل‌پیشگیری است. عفونت ممکن است با خونریزی، بوی بد دهان، ترشح چرک و تب همراه باشد.
  • شل‌شدن ایمپلنت: برخورد ضربه یا خوردن غذاهای ترد می‌تواند باعث تغییر موقعیت جزئی ایمپلنت دندان و حرکت‌کردن آن بشود.
  • تحلیل استخوان فک: عفونت مزمن و جوش‌نخوردن صحیح ایمپلنت می‌تواند باعث تحلیل استخوان فک در اطراف ایمپلنت شود.
  • حساسیت: برخی از افراد ممکن است به مواد سازنده ایمپلنت مثل تیتانیوم حساسیت داشته باشند.
  • آسیب عصبی: در برخی موارد، هنگام قراردادن ایمپلنت در استخوان فک، ممکن است به عصب صورت بیمار آسیب وارد شود. در این ممکن است حالت فرد احساس بی‌حسی یا سوزن‌سوزن‌شدن در ناحیه صورت و دهان خود داشته باشد.
  • آسیب به سینوس: اگر استخوان فک بالای بیمار کیفیت و تراکم کافی نداشته باشد، ممکن است در حین جراحی به سینوس‌های او آسیب برسد.
  • عدم استئواینتگریشن: در برخی موارد ممکن است ایمپلنت با استخوان فک بیمار به‌درستی جوش نخورد.

مراقبت‌های بعد از جراحی ایمپلنت برای پیشگیری از ورم

توصیه‌های زیر می‌توانند از تورم صورت بعد از ایمپلنت پیشگیری کنند.

  • بلافاصله بعد از جراحی تا 48 ساعت اول از کمپرس سرد استفاده کنید و آن را روی محل جراحی قرار دهید.
  • از انجام فعالیت‌های بدنی سنگین خودداری کنید زیرا می‌تواند ورم شما را شدیدتر کند.
  • هنگام خوابیدن، از چند بالش استفاده کنید و زیر سرخود را بلند کنید.
  • غذاهای داغ نخورید و نوشیدنی‌های داغ نیز ننوشید.
  • بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید و مطابق با دکتر پزشک مسواک بزنید و از دهان‌شویه استفاده کنید.
  • داروهای مسکن و آنتی‌بیوتیک خود را سروقت مصرف کنید.
  • از خوردن غذاهای سفت پرهیز کنید.
  • برای اطمینان از درست انجام‌شدن جراحی و روند بهبودی، به طور منظم در بازه‌های زمانی گفته شده به دندانپزشک مراجعه کنید.

زمان مراجعه به پزشک بعد از ایمپلنت

مراجعات شما توسط جراح و دندانپزشک تعیین می‌شود؛ اما ممکن است این زمان مشابه روند زیر باشد

  • یک الی دو روز بعد از جراحی: در این مراجعه وضعیت زخم جراحی، خونریزی و دیگر مشکلات احتمالی بررسی می‌شود.
  • یک هفته بعد از جراحی: اگر در حین جراحی، دندانپزشک از بخیه‌های غیر جذبی برای شما استفاده کرده باشد، باید یک هفته بعد از جراحی برای کشیدن این بخیه‌ها باید به مطب دندانپزشکی مراجعه کنید.
  • دو تا سه هفته بعد از جراحی: در این زمان، معاینات لازم برای اطمینان از بهبود صحیح و عدم بروز مشکلات انجام می‌شود.
  • سه تا شش ماه بعد از جراحی: در این مرحله وضعیت جوش‌خوردن ایمپلنت با استخوان بررسی می‌شود. اگر استئواینتگریشن به‌خوبی انجام شده باشد، قالب‌ گیری ایمپلنت و اقدامات لازم برای نصب روکش انجام می‌شود.
  • مراجعات دوره‌ای: در نهایت بعد از انجام مراحل فوق این مراجعات به‌صورت دوره‌ای و هر یک شش ماه یک‌بار دنبال می‌شود.

جهت رزرو نوبت و دریافت مشاوره تخصصی فرم زیر را تکمیل نمایید.

حراحی-فک-و-صورت-در-کلینیک-تخصصی

لازم به ذکر است که در صورت مشاهده هر گونه عوارض غیر طبیعی، مثل خونریزی شدید، بدتر شدن تورم بعد از چند روز و کبودی شدید باید سریعا با دندانپزشک خود تماس بگیرید و به مطب مراجعه کنید. 

مراجعه به دندانپزشک
در صورت گذشتن چند روز و بدتر شدن ورم صورت بعد از ایمپلنت، باید به مطب دندانپزشکی مراجعه کنید و این مورد را به دندانپزشک خود اطلاع بدهید.

تشخیص نشانه‌های ورم غیرطبیعی

دانستن این که بعد از جراحی معمولاً چه اتفاقانی می‌افتد و شما چه اقداماتی باید انجام دهید، می‌تواند خطر ابتلا به عفونت را به حداقل برساند. ساده‌ترین راه برای تشخیص نشانه‌های ورم غیرطبیعی، ارزیابی شدت تورم و سطح ناراحتی و دردی است که تجربه می‌کنید. به طور معمول، در اکثر بیماران تورم سه روز بعد از جراحی به طور قابل‌ملاحظه‌ای کاهش می‌یابد. زمانی که این ورم شروع به کم‌شدن می‌کند، نباید دوباره بیشتر شود؛ بنابراین، ورم مجدد بعد از ماهش التهاب اولیه، می‌تواند نشانه عفونت باشد.

احساس درد شدید در محل جراحی، بدتر شدن ورم صورت، التهاب طولانی‌مدت و تب از علائم عفونت هستند. در صورت مشاهده این علائم، شما باید با دندانپزشک خود تماس بگیرید و به مطب او مراجعه کنید. در این حالت دندانپزشک برای شما داروی آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند.

راهکارهای درمانی در صورت ادامه‌دار بودن ورم

اگر بعد از جراحی، شدت و وسعت تورمی که احساس کردید، چیزی برخلاف توضیحات داده شده در قسمت مراحل ورم صورت بعد از ایمپلنت بود، شما باید این مورد را حتماً به دندانپزشک خود اطلاع بدهید. تا زمان رسیدن نوبت دندانپزشکی، از داروهای ضدالتهاب، کمپرس گرم و دهان‌شویه‌های مناسب استفاده کنید. همچنین دهان خود را با آب‌نمک بشویید و غرغره کنید.

جمع بندی

ورم صورت یکی از عوارض رایجی است که بعد از جراحی ایمپلنت دندان مشاهده می‌شود. در این مقاله علت‌های ورم صورت بعد از ایمپلنت را بررسی کردیم و به شما توضیح دادیم که ورم صورت بعد از ایمپلنت چه زمانی طبیعی و چه زمانی غیرطبیعی است. همچنین بررسی کردیم که ورم بعد از ایمپلنت چند روز طول میکشد. نکات گفته شده در این مقاله را جدی بگیرید و در صورت مشاهده عوارض شدید، بدتر و شدیدتر شدن علائم و داشتن تب، به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

کلینیک دندانپزشکی دکتر حمیدرضا افضلی

سوالات متداول

در آخر برخی از مهمترین سوالات کاربران درباره ورم صورت بعد از ایمپلنت عبارت است از:

ورم صورت بعد از ایمپلنت تا چه اندازه طبیعی است؟

میزان تورمی که هر فرد بعد از جراحی ایمپلنت تجربه می‌کند، با افراد دیگر متفاوت است و به عوامل مختلفی مثل واکنش بدن فرد به جراحی، تعداد ایمپلنت کاشته شده و… بستگی دارد.

ورم بعد از ایمپلنت چند روز طول میکشد ؟

بعد از ایمپلنت، ورم معمولاً از روز اول (روز جراحی) کم‌کم شروع می‌شود، در روز دوم و سوم به بیشترین حد ممکن می‌رسد و تا یک هفته بعد از جراحی به طور مؤثری کاهش می‌یابد.

کبودی صورت بعد از ایمپلنت طبیعی است؟

کبودی یکی از عوارضی است که ممکن است بعد از جراحی ایمپلنت مشاهده شود. خفیف بودن آن تقریباً طبیعی است اما شدید بودن آن می‌تواند نشان‌دهنده یک مشکل باشد. کبودی معمولاً یک تا دو هفته بعد از جراحی برطرف می‌شود؛ اما اگر شدیدتر شد یا با تب و تورم همراه بود، باید حتماً به دندانپزشک مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت رزرو نوبت و دریافت مشاوره تخصصی فرم زیر را تکمیل نمایید.

جهت رزرو نوبت و دریافت مشاوره تخصصی فرم زیر را تکمیل نمایید.