آدرس: نیاوران، تقاطع کامرانیه، ساختمان سپـهر، طبـقه چهارم بـانک رفاه، واحد 32

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
تغذیه بعد از ایمپلنت

تغذیه بعد از ایمپلنت: بعد از ایمپلنت چه غذاهایی بخوریم؟

زمانی که برای کاشت ایمپلنت اقدام می‌کنید، باید اقدامات و مراقبت‌های خاصی را انجام دهید تا از موفقیت‌آمیز بودن جراحی خود اطمینان حاصل کنید. بعد از هر عمل جراحی، به‌خصوص بعد از جراحی کاشت ایمپلنت دندان، رژیم غذایی شما نقش مهم و تعیین‌کننده‌ای در روند بهبودی دارد. برخی از غذاها می‌توانند ناحیه جراحی را تحریک کنند و باعث افزایش التهاب یا خونریزی شوند. به همین دلیل تغذیه بعد از ایمپلنت اهمیت زیادی دارند. اگر سؤال شما هم این است که بعد از ایمپلنت چه بخوریم، در این مقاله ما یک دستورالعمل کامل را برای شما فراهم کرده‌ایم تا بتوانید رژیم غذایی مناسبی در دوران نقاهت خود داشته باشید.

تغذیه بعد از ایمپلنت دندان در ۲ روز اول

تغذیه بعد از ایمپلنت دندان اهمیت بالایی دارند و شما باید به طور ویژه‌ای به آن توجه کنید. ممکن است بعد از جراحی ایمپلنت دندان فکر کنید که بستنی و پودینگ بهترین چیزی است که می‌توانید بخورید. اما بستنی کافی نیست و شما باید یک رژیم غذایی متعادل و مقوی داشته باشید که به‌اندازه کافی نرم باشد. خوردن غذاهای نرم در 2 روز اول بعد از جراحی هم احساس سیری بیشتری برای شما فراهم می‌کند و هم ویتامین‌ها و پروتئین مورد نیاز بدن شما را فراهم می‌کند.

  • در این زمان فقط نوشیدنی‌ها و مایعات سرد و ولرم بنوشید و از خوردن نوشیدنی یا غذاهای‌ داغ پرهیز کنید و به این نکته توجه کنید که نباید از نی استفاده کنید.
  • بعد از جراحی ایمپلنت باید غذاهای نرمی مثل سوپ گوشت، مرغ یا سبزیجات بخورید.
  • پوره سیب‌زمینی، کدو و سایر سبزیجات نرم برای شما مفید هستند.
  • فراموش نکنید که به‌اندازه کافی آب بنوشید تا بدن شما هیدراته بماند.
  • تخم‌مرغ، ماهی قزل‌آلا و شیک‌های پروتئین غذاهای خوبی برای تأمین پروتئین موردنیاز بدن شما در این مدت هستند.
  • ماکارونی نیز در این دوران غذای نرم و مناسبی است.
  • عسل خاصیت ضدمیکروبی دارند و می‌تواند تورم و احتمال بروز عفونت را کمتر کند. پس در این مدت عسل را در رژیم غذایی خود داشته باشید.
یک کاسه سوپ
سوپ صاف شده با دمای ولرم یکی از بهترین غذاهایی است که می‌توانید بعد از جراحی ایمپلنت میل کنید.

چند ساعت بعد از ایمپلنت غذا بخوریم

معمولاً توصیه می‌شود که بعد از عمل ایمپلنت دندان تا یک الی دو ساعت چیزی نخورید. این کار باعث می‌شود که یک لخته خون در محل جراحی تشکیل شود و خونریزی متوقف شود. پس از این زمان، شما می‌توانید خوردن غذا بعد از جراحی ایمپلنت را با نوشیدن مایعات خنک یا خوردن چیز سردی مثل بستنی شروع کنید.

در چند روز اول بعد از جراحی، شما باید غذاهای نرم مثل سوپ یا پوره میل کنید. اما به‌تدریج می‌توانید غذاهای بیشتر و سفت‌تری را میل کنید. فقط باید مراقب باشید که در این مدت فشار زیادی به ایمپلنت تازه کاشته شده وارد نکنید.

غذاهای مفید در دوره نقاهت عمل جراحی ایمپلنت

رژیم غذایی شما بعد از ایمپلنت دندان باید متنوع و مقوی باشد و پروتئین، کربوهیدرات و ویتامین‌های موردنیاز بدن شما را تأمین کند.

پروتئین‌ها

پروتئین یکی از مواد غذایی ضروری است که باید در دوران نقاهت خود میل کنید.

  • تخم‌مرغ آب‌پز یا نیمرو
  • حبوبات پخته و له شده
  • ماهی
  • سوپ با تکه‌های ریز شده گوشت یا مرغ
  • شیک پروتئین

غذاهای خوب و مفیدی برای تأمین پروتئین موردنیاز شما در این زمان هستند.

تخم‌مرغ آب‌پز
تخم‌مرغ آب‌پز حاوی پروتئین است و غذای مناسبی برای دوران نقاهت بعد از جراحی ایمپلنت محسوب می‌شود.

کربوهیدرات‌ها

بعد از جراحی ایمپلنت، خوردن کربوهیدرات را نباید فراموش کنید.

  • غلات پخته مثل جو دوسر و بلغور گندم
  • نان‌های نرم
  • ماکارونی
  • وافل و پنکیک
  • پوره سیب‌زمینی
  • برنج نرم و پخته

حاوی کربوهیدرات هستند.

میوه و سبزیجات

خوردن میوه‌ها و سبزیجات ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان‌ها و فیبر موردنیاز بدن شما را تأمین می‌کند. در دوران نقاهت بعد از جراحی، می‌توانید میوه‌هایی مثل موز، توت، هلوی رسیده، آووکادو و… را که بافت نرمی دارند میل کنید. در دوران نقاهت خوردن سبزیجات را هم فراموش نکنید. هویج، اسفناج، کدو و سیب‌زمینی را می‌توانید بپزید، پوره و میل کنید.

نوشیدنی ها

در 48 ساعت اول بعد از جراحی شما می‌توانید آب خنک و آب میوه‌های غیر اسیدی بنوشید. اما در این مدت باید تا حد امکان از نوشیدن چای و قهوه پرهیز کنید. دمای بالای این نوشیدنی‌ها و همچنین کافئین موجود در آن‌ها می‌تواند باعث خونریزی محل جراحی شود.

شما تا چند روز اول شما نباید نوشیدنی‌های شیرین و اسیدی مثل نوشابه بنوشید. این نوشیدنی‌ها می‌توانند محل جراحی شما را تحریک کنند. همچنین از نوشیدن الکل نیز باید پرهیز کنید؛ زیرا الکل سرعت بهبودی را کم می‌کند.

ممنوعیت برخی مواد غذایی بعد از ایمپلنت دندان

در دوران نقاهت بعد از جراحی ایمپلنت دندان، به‌خصوص در چند روز اول بعد از جراحی، باید از خوردن یک سری غذاها پرهیز کنید. ممنوعیت‌های غذایی تغذیه بعد از ایمپلنت عبارت‌اند از:

  • فلفل و غذاهای تند: غذاهای پر ادویه، به‌خصوص غذاهای تند محل جراحی را تحریک می‌کنند و روند بهبودی را کندتر می‌کنند. این غذاها خطر عفونت را نیز بیشتر می‌کنند.
  • غذاها و مایعات داغ: غذاها و نوشیدنی‌های داغ می‌توانند محل جراحی را تحریک کنند و باعث خونریزی شوند. در دوران نقاهت توصیه می‌شود که صبر کنید و این غذاها یا نوشیدنی‌ها را بعد از سردشدن میل کنید.
  • میوه‌ها و سبزیجات سفت: هویج، سیب و برخی از میوه‌های سفت فواید زیادی برای بدن دارند؛ اما جویدن آن‌ها سخت است؛ بنابراین بهتر است از سبزیجات پخته استفاده کنید و به‌جای خوردن میوه‌های سفت، میوه‌های نرمی مثل موز بخورید.
ممنوع بودن خوردن چیپس و پفیلا
خوردن غذاها و تنقلات ترد مثل چیپس و پفیلا بعد از جراحی ایمپلنت دندان ممنوع است.
  • پاپ‌کورن و چیپس: ذرت بوداده، چیپس، آجیل و تنقلات ترد دیگر می‌کنند باعث التهاب محل جراحی بشوند و به ایمپلنت آسیب برسانند.
  • خوراکی‌های چسبناک: خوراکی‌های چسبناک مثل شکلات‌های تافی یا کاراملی و آدامس به روکش موقت ایمپلنت دندان شما می‌چسبند و می‌توانند آن را از محل خود خارج کنند.
  • نوشیدنی‌های الکلی: الکل روند بهبودی را کند می‌کند و باعث افزایش تورم می‌شود. همچنین می‌تواند با داروهای مسکنی که برای شما تجویز می‌شود تداخل داشته باشد. پس از نوشیدن الکل پرهیز کنید.
  • غذاهای ترش: مواد غذایی‌ترش مثل پرتقال، کیوی، لیموی ترش و… اگرچه ویتامین و فواید زیادی دارند، می‌توانند باعث احساس سوزش و ناراحتی در محل جراحی شوند.
  • غذاهای ترد و سفت: نان‌های ترد و گوشت‌های سفت مثل استیک که به جویدن زیادی نیاز دارند، غذای مناسبی برای دوران نقاهت بعد از جراحی ایمپلنت نیستند.

مدت زمان استفاده از برنامه رژیم غذایی بعد از ایمپلنت

تغذیه بعد از ایمپلنت در یک هفته اول، به‌خصوص تا سه روز اول اهمیت بسیار زیادی دارد. اگرچه به‌مرورزمان شما می‌توانید غذاهای سفت‌تر و بیشتری را میل کنید، اما باید حدود تا 8 هفته رژیم غذایی خاصی داشته باشید و مراقب غذایی که می‌خورید باشید. بعد از این مدت، در صورتی که محل جراحی به طور کامل خوب شده باشد و ایمپلنت به خوبی با استخوان شما پیوند خورده باشد، به دستور پزشک می‌توانید به رژیم غذایی عادی خود برگردید.

اگر بعد از کاشت ایمپلنت محدودیت‌های تغذیه‌ای را رعایت نکنید چه اتفاقی می‌افتد؟

پس از انجام کاشت ایمپلنت، یکی از مهم‌ترین توصیه‌ها رعایت محدودیت‌های تغذیه‌ای است. عدم رعایت این محدودیت‌ها می‌تواند مشکلات جدی برای موفقیت ایمپلنت ایجاد کند. به عنوان مثال، مصرف غذاهای سخت و چسبنده می‌تواند باعث آسیب به پایه ایمپلنت یا حتی شکستگی آن شود. همچنین، مواد غذایی بسیار گرم یا سرد ممکن است باعث تحریک بافت‌ها و ایجاد درد یا التهاب شوند.

رعایت توصیه‌های پزشک به خصوص در هفته‌های اول بعد از کاشت، تضمینی است برای موفقیت طولانی مدت ایمپلنت شما. این نکته حائز اهمیت است که ایمپلنت‌ها باید زمان کافی برای ادغام شدن با استخوان فک داشته باشند و مصرف غذاهای نامناسب می‌تواند این فرآیند را مختل کند.

همچنین، توجه به قیمت کاشت دندان و هزینه‌هایی که برای این فرآیند پرداخت می‌شود، اهمیت بیشتری به مراقبت‌های پس از کاشت می‌دهد. عدم رعایت توصیه‌های تغذیه‌ای ممکن است منجر به مشکلاتی شود که نیاز به انجام مجدد مراحل درمانی داشته باشد و این موضوع باعث افزایش هزینه‌ها خواهد شد. بنابراین، با رعایت مراقبت‌های لازم، علاوه بر حفظ سلامت ایمپلنت، از تحمیل هزینه‌های اضافی نیز جلوگیری خواهید کرد.

دلیل اهمیت پیروی از برنامه غذایی پس از ایمپلنت

بعد از جراحی ایمپلنت ممکن است شما درد و ناراحتی زیادی را احساس کنید. به همین دلیل احتمالاً غذاخوردن برای شما دشوار می‌شود و ممکن است شما از خوردن غذا پرهیز کنید درحالی‌که این کار اشتباه است. شما هرگز نباید اهمیت تغذیه بعد از ایمپلنت را نادیده بگیرید.

در این مدت شما باید سه وعده‌غذای خود را در طول روز میل کنید و این غذاها را به‌گونه‌ای انتخاب کنید که متنوع اما مناسب باشند تا مواد مغذی موردنیاز بدن شما را تأمین کنند. به‌این‌ترتیب بدن شما می‌تواند دوران نقاهت را سریع‌تر و راحت‌تر سر بگذراند و ایمپلنت شما نیز آسیبی نمی‌بیند.

تغذیه هفته اول بعد از عمل ایمپلنت

در هفته اول بعد از جراحی تغذیه اهمیت بالایی دارد. همان‌طور که در ابتدای مقاله گفتیم، در دو روز اول شما باید از رژیم غذایی خاصی پیروی کنید. در این زمان شما باید سوپ‌های ولرم و صاف شده بخورید، مایعات خنک بنوشید و از خوردن نوشیدنی‌های حاوی کافئین یا خوردن غذاهای داغ خودداری کنید. بعدازاین دو روز، می‌توانید پوره‌ سبزیجات مختلف، تخم‌مرغ، ماهی و پوره میوه میل کنید.

ماست و پوره
ماست و پوره از غذاهایی هستند که می‌توانید در هفته اول بعد از جراحی میل کنید.

تغذیه هفته دوم بعد از ایمپلنت

از هفته دوم به بعد می‌توانید کم‌کم خوردن میوه‌ها و سبزیجات را شروع کنید و غذاهای حاوی گوشت چرخ‌کرده میل کنید. اما باید دقت کنید که غذا را با طرف دیگر دهانتان بجوید.

تغذیه بعد از ایمپلنت دندان پس از یک ماه

بعد از گذشت یک ماه، محل جراحی شما تا حد بسیار زیادی بهبودیافته است. در این زمان تنوع تغذیه بعد از ایمپلنت کمی بیشتر می‌شود اما شما همچنان باید از خوردن غذاهای ترد پرهیز کنید و با سمتی که جراحی کاشت ایمپلنت در آن انجام شده است، غذاهای سفت و ترد را نخورید.

بی‌اشتهایی بعد از جراحی ایمپلنت دندان

ازدست‌دادن اشتها بعد از جراحی ایمپلنت یک امر طبیعی است. این بی‌اشتهایی ممکن است به دلیل درد یا نگرانی شما از آسیب‌دیدن ایمپلنت باشد. اما باید بدانید که تغذیه مناسب نقش بسیار مهمی در روند بهبودی شما دارد؛ بنابراین در روزهای اول بعد از عمل، با خوردن غذاهای نرم یا غذاهایی که نیازی به جویدن ندارند (مثل سوپ صاف شده یا شیک پروتئین) شروع کنید. به‌مرور و با بهبود محل جراحی اشتهای شما بیشتر می‌شود.

مکمل بعد از ایمپلنت

در کنار داروهای مسکن و آنتی‌بیوتیک، پزشک ممکن است برای شما مکمل نیز تجویز کند. مکمل‌هایی مثل کلسیم و ویتامین D مکمل‌هایی هستند که می‌توانند سرعت بهبودی شما را بعد از جراحی بیشتر کنند.

بر اساس نتایج یک مطالعه که در ژانویه سال 2024 در ncbi منتشر شده است، ویتامین D می‌تواند باعث بهبود کیفیت استخوان در اطراف ایمپلنت شود و سرعت بهبودی و ترمیم استخوان را نیز بیشتر کند.

اهمیت پروتئین بعد از ایمپلنت دندان

خوردن پروتئین بعد از جراحی ایمپلنت دندان لازم و ضروری است. زیرا پروتئین به ترمیم بافت و بهبود محل جراحی کمک می‌کند. برای دریافت پروتئین کافی شما می‌توانید از تخم‌مرغ، پنیر و حبوباتی مثل عدس استفاده کنید. پودر پروتئین نیز می‌تواند منبع خوبی برای دریافت پروتئین باشد.

خوردن بستنی بعد از ایمپلنت

ازآنجایی‌که بستنی بافت نرمی دارد و خنک است، غذای مناسبی برای شما محسوب می‌شود. سرد بودن بستگی به روند انعقاد خون و کاهش التهاب محل جراحی کمک می‌کند. شما می‌توانید حدود یک تا دو ساعت بعد از جراحی ایمپلنت شروع به خوردن بستنی کنید.

بستنی
خوردن بستنی یک ساعت بعد از ایمپلنت دندان خوب است و باعث قطع خونریزی می‌شود.

چای و ایمپلنت

تا 2 الی 3 روز اول بعد از جراحی، بهتر است از نوشیدن چای خودداری کنید. به خصوص اگر که عادت دارید چای را داغ بنوشید. زیرا داغ بودن چای محل جراحی را تحریک می‌کند و کافئین موجود در چای نیز می‌تواند ضربان قلب شما را بالا می‌برد. در نتیجه ممکن است محل جراحی شما شروع به خونریزی کند.

با وجود تمام نکات گفته شده، اگر میل زیادی به نوشیدن چای دارید، تعداد دفعات نوشیدن آن را تا زمان بهبودی کمتر کنید و آن را به‌هیچ‌وجه داغ ننوشید. بلکه صبر کنید تا چای‌تان ولرم یا سرد شود

جهت رزرو نوبت و دریافت مشاوره تخصصی فرم زیر را تکمیل نمایید.

حراحی-فک-و-صورت-در-کلینیک-تخصصی

سخن پایانی

همان‌طور که در این مقاله توضیح دادیم، تغذیه بعد از ایمپلنت اهمیت زیادی دارد. در حقیقت رژیم غذایی شما در این زمان می‌تواند باعث شود که روند بهبودی شما سریع‌تر و راحت‌تر طی شود یا آنکه می‌تواند باعث درد، ناراحتی یا حتی شکست جراحی ایمپلنت شود. پس تغذیه بعد از ایمپلنت را جدی بگیرید و نکاتی گفته شده را به طور کامل رعایت کنید.

کلینیک دندانپزشکی دکتر حمیدرضا افضلی

 سولات متداول

 بعد ایمپلنت چی بخوریم؟

بعد از ایمپلنت شما می‌توانید غذاهای نرمی مثل پوره سیب‌زمینی، پوره سیب، بستنی، اسموتی، ماست خنک، تخم‌مرغ، شیر، ژله و میلک‌شیک بخورید.

چند ساعت بعد از ایمپلنت غذا بخوریم؟

معمولاً دندانپزشک به شما می‌گوید تا یک الی دو ساعت بعد از جراحی چیزی نخورید. بعدازاین مدت می‌توانید یک نوشیدنی خنک بنوشید یا چیز خنکی مثل بستنی بخورید. سپس می‌توانید غذاهای نرم را با دمای متعادل و ولرم میل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت رزرو نوبت و دریافت مشاوره تخصصی فرم زیر را تکمیل نمایید.

جهت رزرو نوبت و دریافت مشاوره تخصصی فرم زیر را تکمیل نمایید.