آدرس: نیاوران، تقاطع کامرانیه، ساختمان سپـهر، طبـقه چهارم بـانک رفاه، واحد 32

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
قالب گیری ایمپلنت چند مرحله دارد و چقدر طول می‌کشد؟

قالب گیری ایمپلنت چند مرحله دارد و چقدر طول میکشد؟ + فیلم

اگر در حال گذراندن مراحل کاشت ایمپلنت دندان باشید، حتماً نام قالب گیری ایمپلنت بارها به گوشتان خورده است. به کمک قالب‌گیری یک مدل سه‌بعدی از دندان‌های بیمار ساخته می‌شود که از آن برای ساخت پروتز ایمپلنت استفاده می‌کنیم. در این مقاله بررسی می‌کنیم که قالب گیری ایمپلنت چند مرحله دارد و روش‌های قالبگیری دندان را به شما توضیح می‌دهیم.

قالب گیری ایمپلنت چند مرحله دارد

قالب گیری سنتی یا دستی روش متداولی است که هنوز هم در دندانپزشکی از آن استفاده می‌شود و کاربردهای زیادی دارد. این روش چند مرحله دارد. در این روش، ابتدا باید مواد قالب گیری را آماده کنیم و روی تری یا سینی قالب گیری بریزیم. سپس این تری را داخل دهان بیمار می‌گذاریم و از او می‌خواهیم که دندان‌هایش را به هم فشار دهد. بعد از سفت‌شدن مواد قالب گ÷یری، آن را از داخل تری خارج می‌کنیم و برای لابراتوار دندانسازی ارسال می‌کنیم.

چیزی که برای لابراتوار ارسال می‌شود، در حقیقت یک مدل یا یک نسخه منفی از دندان‌ها و فک بیمار است که در لابراتوار از آن یک مدل مثبت از روی آن از دندان‌های بیمار ساخته می‌شود و سپس از آن برای ساخت پروتز ایمپلنت استفاده می‌شود.

قالب گیری ایمپلنت با تری پلاستیکی
قالب گیری ایمپلنت به روش دستی در چهار مرحله انجام می‌شود.

انتخاب سینی قالب‌گیری (تری باز و بسته)

سینی قالب گیری یا Dental impression trays وسایل مخصوصی هستند که مواد قالب گیری داخل آن‌ها ریخته می‌شوند و فرایند قالب گیری به‌وسیله آن‌ها کنترل می‌شود. تری‌های قالبگیری انواع مختلفی دارند. برخی از آن‌ها فلزی هستند و برخی دیگر از نوعی پلاستیک مخصوص ساخته می‌شوند. تری‌های فلزی چند بار مصرف هستند و بعد از هر بار استفاده ضدعفونی می‌شوند درحالی‌که تری‌های پلاستیکی یک‌بارمصرف هستند.

این تری‌های در مدل‌های مختلفی ساخته می‌شوند و ممکن است برای قالب گیری از کل فک، یک‌چهارم فک، یا یک بخش کوچک و مشخصی از فک استفاده شوند.

انتخاب ماده قالب گیری ایمپلنت دندان

بعد از انتخاب سینی قالبگیری مناسب، باید ماده قالبگیری را انتخاب کنیم. هنگام انتخاب این مواد، مواردی مثل ویسکوزیته و دقت ثبت جزئیات از اهمیت بالایی برخوردار هستند. سیلیکون‌ها، پلی‌اترها و آلژینات‌ها موادی هستند که معمولاً برای قالبگیری دندان استفاده می‌شوند. البته یک مطالعه در ncbi که در سال 2018 روی قالب گیری دندان با سه ماده پلی اتر (PE)، پلی وینیل سیلوکسان (PVS) یا سلیکون افزایش و وینیل سیلوکسانتر (VSE) انجام شده است، نتیجه‌گیری کرده است که برای قالب‌گیری تری باز ماده پلی اتر و برای قالب‌گیری تری بسته پلی اتر و وینیل سیلوکسانتر مواد مناسب‌تری هستند.

تهیه خمیر قالب گیری ایمپلنت دندان

در این مرحله، ماده قالبگیری مد نظرمان را با آب مخلوط می‌کنیم تا یک خمیر به دست بیاید. سپس این خمیر را روی تری می‌ریزیم و آن را برای استفاده آماده می‌کنیم.

قراردادن خمیر در دهان جهت قالب گیری و خارج کردن آن

در آخر خمیر درست شده را با استفاده از تری داخل دهان بیمار قرار می‌دهیم و به آن فشار مناسبی وارد می‌کنیم تا خمیر به‌خوبی در اطراف دندان‌ها قرار بگیرد. کمی صبر می‌کنیم تا خمیر خشک شود سپس آن را از دهان بیمار خارج می‌کنیم.

چرا کلینیک دکتر افضلی را انتخاب کنیم؟

ضمانت محصول و مواد
دارای تجهیزات کامل
داشتن صداقت با بیمار
رضایت بیماران
محیطی شیک و آرام
هزینه منطقی و مناسب

انواع روش‌های قالب گیری ایمپلنت دندان

امروزه قالب‌گیری ایمپلنت به دو روش سنتی (دستی) و دیجیتالی انجام می‌شود.

قالب‌گیری تری باز (Open Tray)

در روش قالب‌گیری تری باز دندانپزشک یا دستیار او یک ایمپرشن کوپینگ باز روی فیکسچر ایمپلنت می‌بندد سپس ماده قالبگیری را در اطراف آن تزریق می‌کند. ایمپرشن کوپینگ یک قطعه کوچک است که در زمان قالب گیری به فیکسچر ایمپلنت متصل می‌شود. این وسیله محل دقیق فیکسچر ایمپلنت را در قالب مشخص می‌کند.

در این روش دندانپزشک از یک تری باز یا یک تری معمولی برای قالب گیری استفاده می‌کند؛ اما محل ایمپرشن کوپینگ را روی آن سوراخ می‌کند. به این ترتیب، هنگام قالب گیری انتهای ایمپرشن کوپینگ از تری بیرون می‌ماند. پس از آنکه ماده قالب گیری سفت شد، دندانپزشک پیچ ایمپرشن کوپینگ را باز می‌کند و قالب را همراه با ایمپرشن کوپینگ از روی دندان‌ها برمی‌دارد.

این روش قالب گیری در سطح فیکسچر انجام می‌شود، بسیار دقیق است و جابه‌جایی اجزا در آن به کمتری میزان ممکن اتفاق میفتد.

روش سنتی قالبگیری ایمپلنت
قالبی که به روش سنتی از ایمپلنت گرفته شده است.

قالب‌گیری تری بسته (Close Tray)

در روش قالب‌گیری تری بسته ایمپرشن کوپینگ روی پایه ایمپلنت قرار داده می‌شود؛ اما این قطعه با تری از دهان خارج نمی‌شود. بلکه بعد از خشک‌شدن خمیر قالب گیری و خارج‌شدن قالب از دهان، دندانپرشک آن را از روی ایمپلنت جدا می‌کند و به‌صورت دستی روی قالب قرار می‌دهد.

روش تری بسته یا غیرمستقیم معمولاً زمانی انجام می‌شود که دندانپزشک نتواند اباتمنت را انتخاب کند. در این روش، ویسکوزیته ماده قالب گیری مهم است. زیرا قالب هنگام خارج‌شدن از دهان و جداشدن از ایمپرشن کوپینگ نباید پاره شود.

روش دیجیتال

قالب گیری ایمپلنت به روش دیجیتال یکی از جدیدترین روش‌های قالب گیری است. در این روش دندانپزشک از یک اسکنر دیجیتال داخل دهانی برای گرفتن تصاویر سه‌بعدی از دندان‌ها و بافت‌های اطراف آن‌ها استفاده می‌کند. این تصاویر با استفاده از نرم افزاهای مخصوص آنالیز می‌شود و سپس با استفاده از پرینتر سه‌بعدی قالب موردنیاز ساخته می‌شود.

اسکن دیجیتال دندان از روش‌های سنتی قالبگیری دقیق‌تر است. از این روش قالب گیری دندان برای روکش ایمپلنت، بریج و… استفاده می‌شود.

اسکن دیجیتال دندان
اسکن دیجیتال دندان و ایمپلنت

قالب گیری ایمپلنت چقدر طول میکشد

مدت‌زمان قالبگیری ایمپلنت به روش قالبگیری بستگی دارد. اگرچه هر سه روش‌های گفته شده در یک جلسه انجام می‌شوند و حدوداً 10 دقیقه زمان می‌برند، اما ازآنجایی‌که در روش دیجیتال، دندانپزشک تصاویر اسکن شده را در لحظه روی مانیتور می‌بیند، اگر خطایی اتفاق افتاده باشد یا بخشی از دندان‌ها به‌خوبی اسکن نشده باشند، دندانپزشک به‌سرعت این مشکل را برطرف می‌کند. اما در روش‌های سنتی و دستی، تشخیص این خطا و قالبگیری مجدد بیشتر زمان می‌برد.

سپس این قالب به لابراتوار فرستاده می‌شود تا به کمک آن روکش و بریج ایمپلنت و… ساخته شود. ساخت آن ممکن است چند روز تا چند هفته طول بکشد و تا حد زیادی به شلوغی لابراتوار بستگی دارد.

فیلم قالب گیری ایمپلنت

در ادامه می توانید نمونه ای از فیلم قالب گیری ایمپلنت با عنوان دندانزشکی دیجیتالی توسط دکتر حمیدرضا افضلی را مشاهده کنید.

آیا قالب گیری ایمپلنت درد دارد

خیر. قالب گیری ایمپلنت درد ندارد؛ اما باز نگه‌داشتن دهان در این چند دقیقه ممکن است برای برخی از افراد ناخوشایند باشد. در روش‌های سنتی قالب‌گیری ایمپلنت، اگر از تری‌های بزرگ برای قالب ‌گیری تمام فک استفاده شود، بزرگ‌بودن تری نیز ممکن است کمی ناخوشایند باشد. در نهایت باید بگوییم که بین روش مستقیم و غیرمستقیم هم روش غیرمستقیم ساده‌تر است و ناراحتی کمتری به همراه دارد.

البته این ناخوشایندی آزاردهنده نیست و در مدت‌زمان کوتاهی رفع می‌شود. پس نگران نباشید و از قالب گیری ایمپلنت نترسید.

برای اطلاع از هزینه‌های مرتبط با کاشت دندان و اینکه این فرآیند چقدر می‌تواند برای شما مناسب باشد، می‌توانید به صفحه قیمت کاشت دندان مراجعه کنید.

جهت رزرو نوبت و دریافت مشاوره تخصصی فرم زیر را تکمیل نمایید.

حراحی-فک-و-صورت-در-کلینیک-تخصصی

مرحله بعد از قالبگیری ایمپلنت چیست

بعد از آماده‌شدن قالب و خشک‌شدن آن، دندانپزشک آن را تاحدامکان بررسی می‌کند تا مطمئن شود قالبگیری به‌درستی انجام شده است. سپس آن را برای لابراتور ارسال می‌کند. اولین مرحله بعد از قالبگیری ایمپلنت، این است که یک مدل از دندان‌های بیمار ساخته شود. این مدل معمولاً از یک نوع گچ مخصوص ساخته می‌شود و مبنایی برای ساختن پروتز ایمپلنت می‌شود. زمانی که پروتز (روکش یا بریج) ساخته شد، دندانساز آن را با قالب چک می‌کنند و سپس برای مطب دندانپزشکی ارسال می‌کنند. در آخر این پروتز توسط دندانپزشک روی ایمپلنت شما نصب می‌شود.

قالب گیری ایمپلنت به روش باز

قالبگیری ایمپلنت به روش باز یا مستقیم یکی از دقیق‌ترین روش‌های قالبگیری است. در این روش ابتدا ایمپرشن کوپینگ‌ به پایه ایمپلنت وصل می‌شود. زمانی که تری قالبگیری روی دندان‌ها قرار می‌گیرد، ایمپرشن کوپینگ‌ها از آن بیرون می‌آیند. بعد از این که خمیر قالبگیری خشک شد، دندانپزشک پیچ ایمپرشن کوپینگ را باز می‌کند. تا این قطعه‌ همراه با تری از دهان خارج شود و محل دقیق پایه ایمپلنت را مشخص کند. این روش دقت بالایی دارد و محل و زاویه ایمپلنت را به‌خوبی مشخص می‌کند؛ اما ممکن است کمی برای بیمار ناخوشایند باشد.

جمع بندی

قالب گیری ایمپلنت یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مراحل ساخت پروتز ایمپلنت است. نحوه صحیح قالبگیری و دقیق بودن آن، دقت پروتز ساخته شده را هم تضمین می‌کند. قالبگیری ایمپلنت ممکن است به‌صورت دستی یا به‌صورت دیجیتال انجام شود. در نهایت قالب ساخته شده به لابراتوار دندانسازی ارسال می‌شود. در این مقاله ما نحوه قالب ‌گیری ایمپلنت را توضیح دادیم و مراحل مختلف آن را هم بررسی کردیم.

کلینیک دندانپزشکی دکتر حمیدرضا افضلی

سوالات متداول

برخی از مهمترین سوالاتی که توسط کاربران مطرح می شود عبارتند از:

مراحل قالب گیری روکش ایمپلنت به چه شکل است؟

قالب گیری پروتز ایمپلنت به دو روش انجام می‌شود. در روش سنتی مراحل قالب گیری روکش ایمپلنت در چهار قدم خلاصه می‌شوند که عبارت‌اند از: انتخاب سینی یا تری قالب‌گیری، انتخاب ماده قالب‌گیری، آماده‌کردن خمیر آن و قراردادن خمیر در دهان و قالب‌گیری. در روش دیجیتال، گرفتن اسکن در یک مرحله انجام می‌شود.

مراحل بعد قالب گیری ایمپلنت شامل چه مواردی است؟

بعد از قالب گیری دندان برای ایمپلنت، از آن برای ساختن پروتز ایمپلنت در لابراتوار دندانسازی استفاده می‌شود. پس از ساخت پروتز، این پروتز به مطب ارسال می‌شود و روی دندان بیمار نصب می‌شود.

مدت زمان قالبگیری ایمپلنت چقدر است؟

مدت زمان لازم برای قالب ‌گیری ایمپلنت معمولاً کمتر از 15 دقیقه است.

کدام روش قالب گیری برای کاشت دندان مناسب تر است؟

بهترین روش قالب‌گیری ایمپلنت به زاویه قرارگرفتن پایه ایمپلنت، وضعیت دهان و دندان بیمار، دقت مدنظر دندانپزشک و البته هزینه کاشت دندان بستگی دارد. به همین دلیل دندانپزشک باید اول شما را معاینه کند سپس بگوید بهترین روش برای شما کدام است.

آیا قالبگیری ایمپلنت فک بالا و پایین دندان درد دارد؟

خیر. مراحل قالب گیری روکش ایمپلنت ممکن است کمی ناخوشایند باشد؛ اما دردناک نیست.

بهترین مواد قالب گیری ایمپلنت چیست؟

مواد و وسایل قالب گیری ایمپلنت بسته به تکنیک قالب‌گیری انتخاب می‌شوند؛ اما مواد قالب‌گیری پرکاربرد عبارت‌اند از: پلی‌اتر، سیلیکون افزایشی، پلی سولفید و آلژینات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت رزرو نوبت و دریافت مشاوره تخصصی فرم زیر را تکمیل نمایید.

جهت رزرو نوبت و دریافت مشاوره تخصصی فرم زیر را تکمیل نمایید.