آدرس: نیاوران، تقاطع کامرانیه، ساختمان سپـهر، طبـقه چهارم بـانک رفاه، واحد 32

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
عمر ايمپلنت دندان چقدر است؟ بررسی عوامل موثر در طول عمر ایمپلنت

عمر ايمپلنت دندان چقدر است؟ بررسی عوامل موثر در طول عمر ایمپلنت

یکی از مهم‌ترین سؤالات بیمارانی که می‌خواهند دندان‌هایشان را ایمپلنت کنند این است عمر ایمپلنت دندان چقدر است؟ همیشه شنیده‌ایم که ایمپلنت دندان‌ها را به طور دائمی جایگزین می‌کند؛ اما این ادعا با آنچه که در واقعیت اتفاق میفتد متفاوت است. این که ایمپلنت چند سال دوام دارد، به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ بنابراین عمر ایمپلنت دندان و عوامل مؤثر بر کاهش طول عمر ایمپلنت دندان را در این مقاله بررسی می‌کنیم و در نهایت به سؤالات پر تکرار شما در این زمینه پاسخ می‌دهیم.

ایمپلنت چند سال دوام دارد؟

ماندگاری ایمپلنت یا به طور دقیق‌تر، پایه ایمپلنت، دائمی است. زیرا این پایه پیچ مانند با استخوان پیوند می‌خورد و بافت استخوان از اطراف با آن ترکیب می‌شوند. درنتیجه پایه ایمپلنت به طور دائمی داخل استخوان باقی می‌ماند و مانند یک ریشه دندان دائمی اما مصنوعی عمل می‌کند.

اگرچه فیکسچر ایمپلنت یا پایه ایمپلنت ماندگاری بسیار زیادی دارد و دائمی محسوب می‌شود، تاج (روکش) ایمپلنت و اباتمنت آن به‌مرور فرسوده می‌شوند یا آسیب می‌بینند. به همین دلیل آن‌ها دائمی نیستند و باید در مواقع لازم تعویض شوند. یک مطالعه که در سال 2009 انجام شده است نتیجه‌گیری کرده است که عمر مفید 50 تا 80 درصد روکش‌های ایمپلنت بین 15 تا 20 سال است.

اجزای ایمپلنت دندان
ایمپلنت دندان از سه جز اصلی فیکسچر، اباتمنت و روکش تشکیل می‌شود که هر کدام از این اجزا ماندگاری متفاوتی دارند.

چه عواملی باعث کاهش طول عمر ایمپلنت دندان می شوند؟

با وجود آن‌ که ایمپلنت یک راهکار دائمی برای جایگزین‌کردن دندان ازدست‌رفته محسوب می‌شود، اما همه‌ی ایمپلنت‌ها تا ابد سالم باقی نمی‌مانند. بلکه عوامل مختلفی بر ماندگاری و عمر مفید آن‌ها تأثیر می‌گذارند.

۱. مراقبت نکردن از ایمپلنت دندان

همان طور که برای مراقبت از دندان‌ها باید مسواک بزنیم و نخ دندان بکشیم، ایمپلنت دندان هم نیاز به مراقبت دارد. اگرچه ایمپلنت مانند دندان طبیعی دچار پوسیدگی نمی‌شود، اما جمع‌شدن پلاک دندان و جرم در اطراف ایمپلنت باعث بیماری‌های لثه می‌شود که به لثه و به استخوان فک آسیب می‌رساند.

به بیماری‌ای که در اثر تجمع پلاک در اطراف ایمپلنت ایجاد می‌شود پری ایمپلنتیت می‌گوییم. پری ایمپلنتیت در مراحل اولیه قابل‌درمان است؛ اما مراحل پیشرفته آن باعث عدم موفقیت و شکست ایمپلنت می‌شوند. به همین دلیل رعایت‌کردن بهداشت دهان و دندان برای طولانی کردن عمر ايمپلنت دندان ضروری است. برای این منظور شما باید:

  • حداقل دو بار در روز مسواک بزنید.
  • یک‌بار در روز نخ دندان بکشید.
  • تاحدامکان خوردن غذاهای شیرین را محدود کنید.
  • به طور منظم هر شش ماه یک‌بار به دندانپزشک مراجعه کنید.

۲. کمبود تراکم استخوان فک و کاهش عمر ایمپلنت دندان

شرط اصلی و ضروری برای ماندگاری ایمپلنت این است که ایمپلنت به‌خوبی با استخوان فک پیوند بخورد. به این فرایند استئواینتگریشن می‌گوییم. برای استئواینتگریشن استخوان فک باید به‌اندازه کافی تراکم و ضخامت داشته باشد تا ایمپلنت محکم داخل استخوان قرار بگیرد و با آن پیوند بخورد.

برای بررسی تراکم و ضخامت استخوان فک قبل از کاشت ایمپلنت، تصویر رادیوگرافی و تصویرهای سه‌بعدی از استخوان فک گرفته می‌شود و دندانپزشک به‌دقت آن را بررسی می‌کند. اگر استخوان کیفیت و ضخامت لازم را نداشته باشد، قبل از کاشت ایمپلنت جراحی پیوند استخوان یا سینوس لیفت انجام می‌شود.

البته لازم به ذکر است که تحلیل استخوان و ازدست‌رفتن استخوان بعد از کاشت ایمپلنت هم ممکن است به دلیل بیماری پری ایمپلنتیت، پوکی‌استخوان و… هم اتفاق بیفتد.

ماندگاری ایمپلنت
تراکم استخوان فک بر عمر ایمپلنت دندان تاثیر می‌گذارد.

 ۳. کشیدن سیگار و کم شدن عمر ایمپلنت

سیگار می‌تواند خون‌رسانی به ناحیه اطراف ایمپلنت را مختل کند و بر روند بهبودی تأثیر منفی داشته باشد. همچنین می‌تواند احتمال بروز بیماری‌های لثه را بیشتر کند.

بر اساس تحقیقی که در سال 2020 در ncbi انجام شده است، سیگار کشیدن احتمال عدم موفقیت پیوند استخوان را بیشتر کند. احتمال شکست ایمپلنت در افراد سیگاری 6 درصد بیشتر از افراد غیر سیگاری است.

۴. دندان قروچه و ایمپلنت دندان

دندان قروچه و هر نوعی ضربه دیگری می‌تواند به ایمپلنت دندان آسیب برساند و روند استئواینتگریشن را مختل کند. این ضربه‌ها می‌توانند باعث شکستگی یا لق شدن فیکسچر ایمپلنت، اباتمنت و یا روکش آن بشوند.

۵. تأثیر متخصص ایمپلنت در طول عمر بیشتر ایمپلنت

یکی از مهم‌ترین عواملی که بر ماندگاری ایمپلنت تأثیر می‌گذارد تجربه جراح است. یک جراح باتجربه، باکیفیت‌ترین ایمپلنت‌ها را به بیمار پیشنهاد می‌دهد و در حین جراحی ایمپلنت را به نحو درستی در استخوان فک قرار می‌دهد. همچنین با انجام‌شدن جراحی توسط یک پزشک ماهر و باتجربه، احتمال آسیب‌دیدن عصب یا بافت‌های دیگر به حداقل می‌رسد.

در نهایت دندانپزشکان برحسب تجربه می‌دانند که بهترین زمان برای نصب روکش دائمی روی ایمپلنت چه زمانی است. به همین دلیل روکش یا بریج را در زمان مناسب و بعدازاین که ایمپلنت به‌خوبی با استخوان پیوند خورد، روی ایمپلنت نصب می‌کند.

انجام جراحی ایمپلنت توسط این پزشکان ممکن است هزینه بیشتری برای شما داشته باشد. به طور مثال هزینه کاشت دندان جلو اگر توسط دندانپزشک ماهر انجام شود بیشتر از دندانپزشکان کم‌تجربه است؛ اما هزینه‌ای که شما پرداخت می‌کنید ضمانتی برای ماندگاری بیشتر ایمپلنت شما می‌شود.

جهت رزرو نوبت و دریافت مشاوره تخصصی فرم زیر را تکمیل نمایید.

حراحی-فک-و-صورت-در-کلینیک-تخصصی

۶. سن بیمار و طول عمر ایمپلنت

احتمال عدم موفقیت ایمپلنت دندان در افراد مسن کمتر است. زیرا سرعت ترمیم استخوان در افراد مسن کمتر است و با افزایش سن احتمال بروز بیماری‌های زمینه‌ای که استخوان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند بیشتر می‌شود.  به طور مثال احتمال عدم موفقیت ایمپلنت دندان در بیمارانی که به دیابت، پوکی‌استخوان یا اختلالات قلبی عروقی مبتلا هستند و سیستم ایمنی ضعیفی دارند، بیشتر است.

۷. داروها و انواع درمان

برخی از داروها مثل داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی و داروهای رقیق‌کننده خون و برخی از روش‌های درمانی مثل پرتودرمانی می‌تواند باعث کم‌شدن طول عمر ایمپلنت شود.

۸. تجربه پایین جراح و استفاده از ایمپلنت بی کیفیت چه عوارضی دارد؟

زمانی که به یک جراح کم‌تجربه مراجعه می‌کنید اتفاقات مختلفی ممکن است بیفتد که مستقیماً روی نتیجه جراحی شما و موفقیت آن تأثیر می‌گذارد. به طور مثال جراح کم‌تجربه ممکن است سایز ایمپلنت را درست انتخاب نکند، آن را درست داخل استخوان فک قرار ندهد و حتی ایمپلنت بی کیفیتی را به بیمار پیشنهاد دهد. این اتفاقات عمر ایمپلنت شما را کمتر می‌کنند.

عمر ایمپلنت دندان از نظر کشور سازنده چقدر است؟

کیفیت ایمپلنت‌هایی که در کشورهای مختلف ساخته می‌شوند و طول عمر آن‌ها متفاوت است.

پسری که ایمپلنت دندان دارد.
کیفیت ایمپلنت روی ماندگاری آن تاثیر می‌گذارد.

عمر ایمپلنت آمریکایی

ایمپلنت‌های آمریکایی جز بهترین ایمپلنت‌های دنیا هستند. طول عمر ایمپلنت دندان آمریکایی بین 20 تا 30 سال تخمین زده شده است. ایمپلنت‌های زیمر، بیکن  و بایوهورایزن از بهترین ایمپلنت‌های آمریکایی هستند که ماندگاری زیادی هم دارند.

عمر ایمپلنت سوئیسی

ایمپلنت اشترومن بهترین ایمپلنت دنیا است که در کشور سوئیس ساخته می‌شود. با انجام مراقبت‌های لازم و درصورتی‌که فرد بیماری خاصی نداشته باشد، این ایمپلنت می‌تواند تا پایان عمر ماندگاری داشته باشد. ایمپلنت‌های بیودنتال، ایده و تی آر آی از دیگر ایمپلنت‌های خوب و باکیفیت سوئیسی هستند. میانگین طول عمر این ایمپلنت‌های سوئیسی بین 10 تا 15 سال تخمین زده می‌شود.

عمر ایمپلنت کره ای

عمر مفید ایمپلنت دندان کره‌ای بین 10 تا 20 سال تخمین زده می‌شود اما درست مانند هر ایمپلنت دیگری، نگهداری و مراقبت صحیح از ایمپلنت و رعایت بهداشت دهان و دندان می‌تواند در این مورد تعیین کننده باشد.

عمر ایمپلنت آلمانی

ایمپلنت‌های آلمانی با استفاده از بهترین مواد اولیه و به‌روزترین تکنولوژی ساخته می‌شوند. درصد رضایت بیماران از این ایمپلنت‌ها معمولاً زیاد است و ماندگاری آن‌ها بین 15 تا 30 سال تخمین زده می‌شود.

عمر ایمپلنت ایرانی

اگرچه ایمپلنت‌های ایرانی قیمت مقرون به صرفه‌ای دارند و دسترسی به آن‌ها راحت‌تر از برندهای خارجی است، اما این ایمپلنت‌ها ماندگاری کمتری نسبت به ایمپلنت‌های دیگر دارند و آسیب‌پذیرتر هستند.

برای افزایش عمر ایمپلنت دندان چه کاری می‌توان انجام داد؟

برای افزایش ماندگاری ایمپلنت دندان، انجام مجموعه‌ای از اقدامات و مراقبت‌ها لازم است. به این منظور شما باید:

  • بهداشت دهان و دندان را به‌خوبی رعایت کنند. حداقل دو بار در روز مسواک بزنید و یک‌بار در روز نخ دندان بکشید.
  • به طور منظم برای معاینه و چکاپ به دندانپزشک خود مراجعه کنید.
  • از مسواک نرم و خمیردندان مخصوص برای مسواک‌زدن استفاده کنید.
  • از استعمال سیگار و دیگر دخانیات پرهیز کنید.
  • نوشیدنی‌های الکلی ننوشید.
  • از خوردن غذاهای سفت و چسبناک پرهیز کنید.
  • اگر دندان‌قروچه می‌کنید یک محافظ لثه یا نایت گارد تهیه کنید و هنگام خواب از آن استفاده کنید.
دختری که ایمپلنت دندان جلو دارد.
با رعایت یک سری نکات مراقبتی می‌توانیم عمر ایمپلنت را بیشتر کنیم.

آیا پیوند استخوان باعث افزایش عمر ایمپلنت دندان می شود؟

بله. یکی از مهم‌ترین مزایای پیوند استخوان این است که حجم و تراکم استخوان بیشتر می‌شود و ایمپلنت پیوند محکم‌تری با استخوان برقرار می‌کند. در نتیجه میزان موفقیت و عمر مفید ایمپلنت دندان بیشتر می‌شود. این جراحی معمولاً برای افرادی انجام می‌شود که استخوان فک آن‌ها تراکم و کیفیت لازم برای کاشت ایمپلنت را ندارد.

جهت رزرو نوبت و دریافت مشاوره تخصصی فرم زیر را تکمیل نمایید.

حراحی-فک-و-صورت-در-کلینیک-تخصصی

جمع بندی

ماندگاری ایمپلنت دندان دائمی محسوب می‌شود. زیرا فیکسچر ایمپلنت با استخوان فک پیوند می‌خورد و جزئی از آن می‌شود. بااین‌حال معمولاً روکش ایمپلنت و اباتمنت آن به‌مرورزمان فرسوده می‌شوند و نیاز به ترمیم یا تعویض دارند.

اما نباید فراموش کنید که با وجود آن که همیشه گفته می‌شود عمر ايمپلنت دندان همیشگی است، شما باید به‌خوبی از آن مراقبت کنید و بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید تا ماندگاری ایمپلنت کمتر از آنچه که انتظار می‌رود نشود.

کلینیک دندانپزشکی دکتر حمیدرضا افضلی

پرسش‌های متداول

در ادامه به مهترین سوالات کاربران درباره ماندگاری و طول عمر ایمپلنت توجه کنید.

چرا ایمپلنت دندان نوعی کاشت دائمی دندان محسوب می‌ شود؟

زیرا پایه ایمپلنت به نحوی طراحی می‌شود که طی استئواینتگریشن به استخوان فک متصل شود و به طور دائمی داخل آن استخوان فک باقی بماند. البته عوامل مختلفی بر این ماندگاری تأثیر می‌گذارند و می‌توانند باعث آسیب‌دیدن روکش و اباتمنت ایمپلنت شوند یا به استخوان اطراف ایمپلنت آسیب بزنند.

عمر مفید ایمپلنت دندان چقدر است؟

ایمپلنت‌های دندان معمولاً بین 10 تا 15 سال ماندگاری دارند. یعنی اگر پایه ایمپلنت لق نشده باشد یا آسیب ندیده باشد، بعد 10 یا 15 سال روکش یا بریج ایپلنت باید تعویض شود.

آیا ایمپلنت دندان دائمی است؟

زمانی که درمورد ماندگاری ایمپلنت دندان صحبت می‌کنیم باید واقع‌بین باشیم. بسیاری از ایمپلنت‌ها ماندگاری زیادی دارند. طول عمر برخی از آن‌ها حتی بیشتر از 30 سال است. اما این ماندگاری به عوامل زیادی مثل کیفیت، نحوه مراقبت و انجام ترمیم‌های لازم بستگی دارد.

همان‌طور که می‌دانید، ایمپلنت دندان از سه بخش فیکسچر، اباتمنت و روکش تشکیل می‌شود. قسمت فیکسچر همان بخش پیچ مانندی است که داخل استخوان فک قرار می‌گیرد و با آن پیوند برقرار می‌کند. این قسمت ایمپلنت ماندگاری زیادی دارد و ممکن است تا پایان عمر نیز بدون ایجاد مشکل داخل استخوان فک باقی بماند. در مقابل قسمت‌های روکش و اباتمنت با این که ماندگاری زیادی دارند؛ اما در برابر ضربه آسیب پذیر هستند و به مرور با غذا خوردن نیز فرسوده می‌شوند. دندانپزشک می‌تواند این قسمت‌ها را بدون برداشتن فیکسچر، با روکش یا اباتمنت جدید جایگزین کند.

آیا عمر ایمپلنت دندان برای همه بیماران یکسان است؟

خیر. عمر ایپلنت بجز کیفیت و جنس آن، به عوامل دیگری مثل رعایت بهداشت، مهارت جراح، ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای و استعمال دخانیات نیز بستگی دارد و برای همه یکسان نیست.

عمر ایمپلنت دندان بیشتر است یا دندان‌های طبیعی؟

بر اساس نتایج یک مطالعه سیستماتیک که در سال 2008 روی طول عمردندان‌هاا و ایمپلنت‌ها انجام شده است، نتیجه‌گیری شده است که دندان طبیعی در حالت عادی و با رعایت بهداشت دهان و دندان عمر طولانی تری نسبت به ایمپلنت دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت رزرو نوبت و دریافت مشاوره تخصصی فرم زیر را تکمیل نمایید.

جهت رزرو نوبت و دریافت مشاوره تخصصی فرم زیر را تکمیل نمایید.