آدرس: نیاوران، تقاطع کامرانیه، ساختمان سپـهر، طبـقه چهارم بـانک رفاه، واحد 32

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
فیکسچر ایمپلنت

همه چیز درباره فیکسچر ایمپلنت

زمانی که یک یا چند تا از دندان‌های دائمی‌تان را از دست می‌دهید، با مشکلات مختلفی مواجه می‌شوید که نه‌تنها زیبایی لبخند شما را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند، بلکه روی غذاخوردن و صحبت‌کردن شما هم تأثیر می‌گذارند. فیکسچر ایمپلنت اصلی‌ترین و مهم‌ترین بخش ایمپلنت دندان است. فیکسچر همان ساختار پیچ مانندی است که داخل استخوان فک قرار می‌گیرد و ایمپلنت را در دهان محکم نگه می‌دارد. در این مقاله می‌خواهیم به شما توضیح بدهیم که انواع فیکسچر ایمپلنت چیست و مراحل کاشت آن چگونه انجام می‌شود. در نهایت نیز قیمت ایمپلنت‌های دیو و دنتیکس را به شما می‌گوییم.

فیکسچر چیست؟

به پایه ایمپلنت فیکسچر می‌گوییم. فیکسچر یک قطعه پیچ مانند است که داخل استخوان فک قرار می‌گیرد و با آن پیوند می‌خورد. این قطعه درست مانند یک ریشه مصنوعی دندان، ایمپلنت را به استخوان فک متصل می‌کند و آن را داخل استخوان فک محکم می‌کند. ازآنجایی‌که فیکسچر برای بازیابی عملکرد ریشه دندان طراحی شده است، طراحی آن به شکل مخروطی است که شیار یا رزوه‌هایی دارد تا بتواند به‌خوبی با استخوان فک پیوند بخورد.

فیکسچر ایمپلنت دندان تحت عنوان پست، پایه ایمپلنت یا واحد ایمپلنت نیز شناخته می‌شود. پست ایمپلنت معمولاً از جنس تیتانیوم ساخته می‌شود و با هیدروکسی آپاتیت پوشانده می‌شود. همچنین در ابعاد مختلفی ساخته می‌شود تا با جایگزین‌کردن هر دندان، دندانپزشک پست با سایز متناسب آن را انتخاب کند.

انواع فیکسچر ایمپلنت

فیکسچر ایمپلنت دندان انواع مختلفی دارد که عبارت‌اند از:

انواع فیکسچر ایمپلنت
فیکسچر ایمپلنت انواع مختلفی دارد.

پایه ایمپلنت اندو استیل

ایمپلنت‌های اندو استیل رایج‌ترین و پرکاربردترین نوع پایه ایمپلنت‌ هستند. آن‌ها شبیه یک پیچ کوچک داخل استخوان فک قرار می‌گیرند و از تیتانیوم ساخته می‌شوند. ایمپلنت اندو استیل به‌عنوان ایمپلنت فرو رونده نیز شناخته می‌شود.

 پایه ایمپلنت ساب پریو استیل

برای بیمارانی که استخوان فک آن‌ها تراکم کافی ندارد، دندانپزشکان پایه ایمپلنت ساب پریو استیل را پیشنهاد می‌دهند. ایمپلنت ساب پریو استیل یک قاب فلزی است که به‌صورت سفارشی برای هر بیمار ساخته می‌شود و روی استخوان فک او، در زیر لثه قرار می‌گیرد. به‌این‌ترتیب ایمپلنت ساب پریو استیل حمایت کافی را فراهم می‌کند تا ایمپلنت محکم به استخوان فک متصل شود.

انواع فیکسچر ایمپلنت از نظر جنس

ایمپلنت‌های دندان از موادی ساخته می‌شوند که ایمن و زیست سازگار هستند و استانداردهای سازمان بین‌المللی استاندارد (ISO) را دارند.

به نقل از سایت FDA، اغلب ایمپلنت‌های دندان از تیتانیوم یا اکسید زیرکونیوم ساخته می‌شوند اما آلیاژهای طلا، آلیاژهای مبتنی بر کبالت، آلیاژهای تیتانیوم و سرامیک نیز از مواد پرکاربردی هستند که برای ساخت فیکسچرهای ایمپلنت استفاده می‌شوند.

ایمپلنت تیتانیومی و زیرکونیومی در استخوان فک
پایه ایمپلنت تیتانیومی و زیرکونیومی

ویژگی‌های فیکسچر تیتانیومی

فیکسچر تیتانیومی به دلیل زیست‌سازگاری بالایی که دارد حساسیت ایجاد نمی‌کند و یکی از محبوب‌ترین انواع فیکسچر است. این فیکسچرها سبک و راحت هستند، قیمت مناسبی دارد و به‌خوبی با استخوان پیوند می‌خورند.

ویژگی‌های فیکسچر زیرکونیومی

فیکسچر زیرکونیومی که به نام ایمپلنت زیرکونیا نیز شناخته می‌شود، سفیدرنگ است و رنگ آن شبیه رنگ دندان واقعی است. این ایمپلنت‌ها با بدن سازگار هستند و برای افرادی که به تیتانیوم حساسیت دارند مناسب‌اند. ایمپلنت زیرکونیا نسبت به ایمپلنت تیتانیومی گران‌تر است؛ اما خیلی سریع با استخوان پیوند می‌خورد و استحکام بیشتری دارد. ایمپلنت زیرکونیا قیمت بیشتری نسبت به ایمپلنت تیتانیومی دارد.

انواع فیکسچر ایمپلنت از نظر رزوه یا شیار ایمپلنت

روی بدنه فیکسچر ایمپلنت شیارهای ظریفی وجود دارد که باعث می‌شود فیکسچر بهتر به استخوان فک‌ جوش بخورد. رزوه فیکسچرها ممکن است به شکل‌های مربعی، مخروطی، باترس یا باترس معکوس باشد. رزوه‌ها از این نظر اهمیت دارند که ایمپلنت را در داخل استخوان محکم می‌کنند.

چرا کلینیک دکتر افضلی را انتخاب کنیم؟

ضمانت محصول و مواد
دارای تجهیزات کامل
داشتن صداقت با بیمار
رضایت بیماران
محیطی شیک و آرام
هزینه منطقی و مناسب

انتخاب فیکسچر ایمپلنت

انتخاب بهترین پایه ایمپلنت برای دستیابی به نتیجه مطلوب از کاشت دندان ضروری است. دراین‌بین دندانپزشک معمولاً مناسب‌ترین انواع ایمپلنت را برای بیمار انتخاب می‌کند و سپس چند برند مختلف ایمپلنت را به بیمار پیشنهاد می‌دهد. درنهایت بهترین پایه ایمپلنت با مشورت و توافق بیمار و دندانپزشک انتخاب می‌شود.

هنگام انتخاب فیکسچر ایمپلنت، دندانپزشک عوامل مختلفی را بررسی می‌کند و در نظر می‌گیرد تا بهترین فیکسچر را به هر بیمار پیشنهاد کند. مواردی که هنگام انتخاب پایه ایمپلنت باید در نظر گرفته شوند عبارت‌اند از:

  • تراکم استخوان
  • سلامت دهان و دندان
  • فاکتورهای زیبایی‌شناختی
  • شرایط اقتصادی بیمار
  • داشتن آلرژی
  • ماندگاری
  • در دسترس بودن ایمپلنت
  • زیست سازگاری
  • استحکام ایمپلنت

مراحل انتخاب فیکسچر توسط دندانپزشک

برای گرفتن بهترین نتیجه از جراحی کاشت ایمپلنت، جراح باید بتواند فیکسچر دندان را به‌خوبی انتخاب کند و پروتز نهایی‌ای که روی آن قرار می‌گیرد را به‌خوبی تصور کند. این روند در چند مرحله انجام می‌شود.

در قدم اول بیمار باید برای مشاوره و برنامه‌ریزی درمانی به یک دندانپزشک مجرب مراجعه کند. دندانپزشک شرایط دهان و دندان بیمار را بررسی می‌کند و متوجه می‌شود که آیا بیمار کاندید مناسبی برای کاشت ایمپلنت است یا خیر. در این مرحله دندانپزشک از بیمار می‌خواهد که یک عکس رادیوگرافی یا یک اسکن سه‌بعدی تهیه کند تا پزشک شرایط استخوان فک بیمار را بررسی کند. اگر دندانپزشک تشخیص دهد که استخوان فک بیمار به‌اندازه کافی تراکم ندارد، جراحی پیوند استخوان نیز باید قبل از کاشت ایمپلنت برای بیمار انجام شود.

در مرحله بعد، دندانپزشک تصویر رادیوگرافی را بررسی می‌کند و با معاینه بیمار، اندازه فیکسچر دندان را تعیین می‌کند. در این مرحله، قطر و طول پایه ایمپلنت باید دقیق تعیین شود. برند و نوع ایمپلنت نیز باتوجه‌به شرایط سلامتی و اقتصادی بیمار تعیین می‌شود.

ایمپلنت دندان
انتخاب درست پایه ایمپلنت می‌تواند موفقیت آمیز بودن جراحی کاشت ایمپلنت را تضمین کند.

نحوه کاشت فیکسچر ایمپلنت چگونه است؟

همان‌طور که گفتیم اولین مرحله کاشت فیکسچر ایمپلنت تعیین نوع ایمپلنت، برند و ابعاد آن است. بعد از تعیین نوع ایمپلنت و تعداد دندان‌هایی که باید جایگزین شوند، جراحی کاشت پایه ایمپلنت انجام می‌شود.

۴ مرحله کاشت فیکسچر ایمپلنت در استخوان و لثه

  1. بی‌حسی: جراحی کاشت پایه ایمپلنت معمولاً به‌صورت سرپایی و در مطب دندانپزشکی انجام می‌شود. برای جراحی، دندانپزشک ابتدا به میزان کافی داروی بی‌حسی در محل تزریق می‌کند.
  2. بعد از بی‌حسی کامل محل جراحی، جراح با استفاده از ابزارها و تکنیک‌های مختلف یک حفره در لثه ایجاد می‌کند و استخوان فکر را تا عمق موردنیاز سوراخ می‌کند.
  3. سپس جراح فیکسچر ایمپلنت را درون استخوان فک قرار می‌دهد.
  4. بعد از قراردادن فیکسچر در استخوان فک، بیمار باید منتظر بماند تا فیکسچر با استخوان فک جوش بخورد و درون استخوان محکم شود.

بعد از جوش‌خوردن کامل ایمپلنت با استخوان، اباتمنت و روکش یا (تاج دندان مصنوعی) روی فیکسچر قرار می‌گیرند و کاشت ایمپلنت تکمیل می‌شود.

اگر استخوان فک بیمار تراکم خوبی داشته باشد، این امکان وجود دارد که بلافاصله بعد از کشیدن دندان، ایمپلنت در محل آن قرار بگیرد. به این روش ایمپلنت یک‌روزه می‌گویند.

لق شدن فیکسچر ایمپلنت

فیکسچر مهم‌ترین  بخش یک ایمپلنت است. لق شدن فیکسچر ایمپلنت یک مشکل مهم و اساسی است که باید سریعاً درمان شود. در صورت عدم رسیدگی، این مشکل می‌تواند باعث شکست ایمپلنت و ناموفق بودن جراحی کاشت ایمپلنت شود.

نامناسب‌بودن نیروی گشتاور واردشده به فیکسچر، تحلیل‌رفتن استخوان فک، التهاب شدید لثه و جوش‌نخوردن فیکسچر با استخوان فک از دلایل اصلی لق شدن فیکسچر ایمپلنت است. در این حالت معمولاً باید پایه قبلی از استخوان فک خارج شود و یک پایه جدید داخل استخوان فک کاشته شود. در این حالت، پایه ایمپلنت جدید بزرگ‌تر از پایه قبلی انتخاب می‌شود تا ایمپلنت داخل استخوان محکم شود.

لق شدن فیکسچر ایمپلنت
لق شدن پایه ایمپلنت مشکلی است که باید فورا به آن رسیدگی شود.

افتادن فیکسچر ایمپلنت

افتادن پیچ ایمپلنت یا پایه ایمپلنت دندان به معنی شکست ایمپلنت است. افتادن فیکسچر ایمپلنت می‌تواند ناشی از قراردادن فیکسچر نامناسب در استخوان فک، جوش‌نخوردن فیکسچر با استخوان، حساسیت به ایمپلنت، تحلیل استخوان، اعمال گشتاور نامناسب به پیچ ایمپلنت، عفونت لثه، دندان‌قروچه و برخورد ضربه به استخوان فک باشد. در صورت افتادن پیچ ایمپلنت، بیمار باید فوراً و سریعاً به دندانپزشکی مراجعه کند و ایمپلنت را نیز همراه با خود ببرد.

جهت رزرو نوبت و دریافت مشاوره تخصصی فرم زیر را تکمیل نمایید.

حراحی-فک-و-صورت-در-کلینیک-تخصصی

مراقبت های بعد از فیکسچر

تا چند روز بعد از کاشت پایه ایمپلنت، تورم، التهاب، خونریزی و درد طبیعی است. اما با انجام‌دادن مراقبت‌های لازم می‌توانیم این درد و ناراحتی را کمتر کنیم و از بروز عوارض جدی مثل عفونت‌کردن محل جراحی جلوگیری کنیم. در این زمان شما باید:

  • مسکن‌ها و داروهای آنتی‌بیوتیک تجویز شده را به‌موقع بخورید.
  • بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید. به این منظور دو بار در روز با مسواک نرم دندان‌هایتان را مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.
  • غذاهای سفت و ترد نخورید.
  • از نوشیدن الکل و مصرف دخانیات پرهیز کنید.
  • به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • بلافاصله بعد از کاشت ایمپلنت ورزش یا فعالیت بدنی سنگین انجام ندهید.
  • در صورت خونریزی از کمپرس سرد استفاده کنید.
  • اگر دندان‌قروچه می‌کنید از محافظ لثه یا ماوس گارد استفاده کنید.

عوارض عدم مراقبت از فیکسچر ایمپلنت

جدی‌نگرفتن نکات مراقبتی عواقب زیادی به دنبال دارد که عبارت‌اند از:

  • خونریزی: خونریزی یکی از عوارض رایج و شایع بعد از جراحی کاشت ایمپلنت است. عدم مراقبت صحیح، خوردن غذاهای ترد، خوردن مایعات با نی و استفاده‌نکردن از کمپرس سرد می‌تواند باعث خونریزی شود.
  • عفونت: یکی دیگر از عوارض فیسچکر ایمپلنت عفونت است. عفونت در اثر رعایت‌نکردن بهداشت دهان و دندان و کشیدن سیگار ایجاد می‌شود.
  • لق شدن پایه ایمپلنت: خوردن غذاهای ترد یا چسبناک و استعمال دخانیات می‌تواند باعث لق شدن فیکسچر دندان شود.
  • پری ایمپلنتیت: به نقل از سایت ncbi پری ایمپلنتیت یک بیماری است در اثر تجمع ذرات غذایی و پلاک دندان در اطراف ایمپلنت و رعایت‌نکردن بهداشت دهان و دندان ایجاد می‌شود. این بیماری باعث التهاب لثه و تحلیل استخوان فک می‌شود و اگر به‌موقع درمان نشود، باعث شکست ایمپلنت و ناموفق بودن ایمپلنت می‌شود.
  • ناموفق بودن جراحی ایمپلنت: اگر ایمپلنت و استخوان فک به‌خوبی با یکدیگر جوش نخورند، جراحی ایمپلنت ناموفق در نظر گرفته می‌شود. رعایت‌نکردن بهداشت دهان و دندان، سیگارکشیدن و بیماری‌های زمینه‌ای از نشانه‌های شکست ایمپلنت هستند.
  • دندان‌قروچه: دندان‌قروچه می‌تواند باعث لق شدن فیکسچر ایمپلنت و آسیب‌دیدن آن بشود. درصورتی‌که دندان‌قروچه می‌کنید باید این مورد را به دندانپزشک خود بگویید و از ماوس گارد استفاده کنید.
کاشت موفق ایمپلنت دندان
با انجام مراقبت‌های لازم بعد از جراحی ایمپلنت می‌توانید از بروز عوارض جدی مثل عفونت جلوگیری کنید.

فیکسچر ایمپلنت کره ای

ایمپلنت دندان جزو گران‌ترین درمان‌های دندانپزشکی است. ایمپلنت‌های کره‌ای به دلیل کیفیت بالا و قیمت مقرون به صرفه‌ای که دارند، جز محبوب‌ترین ایمپلنت‌های موجود در ایران هستند. این ایمپلنت‌ها ماندگاری و دوام زیادی دارند. همچنین ایمپلنت‌های کره ای به فراوانی در ایران موجود هستند و دسترسی به آن‌ها راحت است. سون مدیکس (Sewon medix)، مگاژن، Osstem، دنتیس و دیو (DIO) از برندهای معروف و باکیفیت فیکسچر ایمپلنت کره ای هستند.

اگرچه قیمت کاشت دندان به عوامل مختلفی بستگی دارد و مبلغ آن رنج وسیعی دارد، اما لازم به ذکر است که قیمت آن‌ها از ایمپلنت‌های سوئیسی و آمریکایی کمتر است.

قیمت فیکسچر ایمپلنت دنتیس

ایمپلنت دنتیس یا Dentis یکی از ایمپلنت‌های باکیفیت کره ای است که تأییدیه FDA و CE دارد. قیمت فیکسچر ایمپلنت دنتیس نسبت به دیگر ایمپلنت‌های کره‌ای ارزان‌تر است و مقدار آن در سال 1403 بدون هزینه روکش، 8 الی 10 میلیون تومان است. البته این هزینه ممکن است بسته به سایز و مدل فیکسچر، جنس آن، دستمزد جراح و نیاز به پیوند استخوان می‌تواند بیشتر شود. این ایمپلنت معمولاً حدود 5 سال ضمانت می‌شود.

قیمت فیکسچر ایمپلنت دیو

ایمپلنت دیو یکی از بهترین و باکیفیت‌ترین ایمپلنت‌های کره ای است که به دلیل دوام بالا، استحکام و قیمت مناسبی که دارد محبوب است. ایمپلنت دیو از محبوب‌ترین ایمپلنت‌های کره ای است که دسترسی به آن نیز راحت است.

قیمت فیکسچر ایمپلنت دیو در سال 1403 حدود 13 میلیون تومان است اما این قیمت با روکش به 17 تومان می‌رسد. هزینه‌های جراحی و پیوند استخوان و عکس رادیوگرافی و… نیز به این مبلغ اضافه می‌شود.

جمع بندی

فیکسچر ایمپلنت مهم‌ترین بخش ایمپلنت است. فیکسچر شبیه یک پیچ ساخته می‌شود و مانند ریشه دندان به استخوان فک جوش می‌خورد. فیکسچرها انواع مختلفی دارند و در ابعاد مختلفی ساخته می‌شوند. اندازه فیکسچر بسته به این که دندان ازدست‌رفته چقدر بزرگ یا کوچک است و بیمار دچار تحلیل استخوان شده است یا خیر انتخاب می‌شود. کاشت فیکسچر ایمپلنت باید به‌صورت دقیق و با تکنیک درست انجام شود تا نتیجه مطلوبی از کاشت ایمپلنت حاصل شود.

کلینیک دندانپزشکی دکتر حمیدرضا افضلی

سوالات متداول

در ادامه به برخی از مهمترین سوالات کاربران درباره فیکسچر ایمپلنت توجه داشته باشید.

فیکسچر ایمپلنت از نظر سایز چه انواعی دارد؟

فیکسچرها در سایزها و ابعاد مختلفی ساخته می‌شوند تا برای جایگزین‌کردن تمامی دندان‌ها مناسب باشند. به طور مثال برای جایگزین‌کردن یک دندان باریک ممکن است از یک مینی ایمپلنت استفاده شود درحالی‌که برای جایگزین‌کردن دندان‌های مولر باید از فیکسچر ایمپلنت با قطر بیشتری استفاده شود. ایمپلنت‌های زیگوماتیک نیز نوعی فیکسچر هستند که بلندتر از ایمپلنت‌های معمولی هستند و زمانی استفاده می‌شوند که استخوان فک بالا تراکم کافی ندارد.

چقدر زمان لازم است تا فیکسچر ایمپلنت دندان در استخوان فک محکم شود؟

مدت‌زمان جوش‌خوردن پایه ایمپلنت با استخوان فک به عوامل مختلفی مثل تراکم استخوان فک بیمار، سلامت لثه، سلامت عمومی بیمار و… بستگی دارد؛ اما به طور معمول جوش‌خوردن ایمپلنت با استخوان فک پایین حدود 5 ماه و با استخوان فک بالا حدود 3 ماه زمان نیاز دارد.

قیمت فیکسچر ایمپلنت چقدر است؟

هزینه و قیمت فیکسچر ایمپلنت به عوامل مختلفی مثل برند پایه ایمپلنت، مدل و سایز آن بستگی دارد. به‌طورکلی ایمپلنت‌های سوئیسی و آمریکایی گران‌قیمت‌ترین ایمپلنت‌ها و ایمپلنت‌های چینی و ایرانی ارزان‌ترین‌ها هستند. دراین‌بین ایمپلنت‌های کره ای قیمت مقرون‌به‌صرفه و کیفیت خوبی دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت رزرو نوبت و دریافت مشاوره تخصصی فرم زیر را تکمیل نمایید.

جهت رزرو نوبت و دریافت مشاوره تخصصی فرم زیر را تکمیل نمایید.